Doktor i sjöfartsfrågor
World Maritime University
Nyckelinformation
Campus läge
Malmö, Sverige
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
3 - 6 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
USD 50 000 *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Sep 2024
* full universitetsavgift
Introduktion
Under den första fasen av doktorandstudierna genomför kandidaterna ett forskningsmetodikprogram och utvecklar sina forskningsförslag. I slutet av denna inledande period hålls det första progressionsseminariet, där kandidaterna presenterar var och en av sina forskningsförslag.
Under hela forskarutbildningen hålls ytterligare progressionsseminarier där kandidaterna presenterar sitt hittillsvarande arbete och sina forskningsplaner för den kommande tolvmånadersperioden. Efter varje seminarium träffas Progressionsstyrelsen och behandlar kandidatens framsteg. Vid detta styrelsemöte fattas beslut om kandidaten ska tillåtas gå vidare till nästa steg i forskningen.
Försvaret av varje doktorsavhandling bedöms av en särskilt inrättad kommitté, som består av minst en senior och väl erkänd extern expert inom det aktuella området, från en etablerad organisation.
En kandidats registrering kan avslutas när som helst om hans/hennes framsteg inte anses vara tillfredsställande.
Antagningar
Läroplan
Avancerad stående
En kandidat som har avlagt en del av doktorsexamen på annat håll kan övergå till WMU programmet med avancerad anseende. Deras inskrivningsperiod WMU kommer att variera beroende på hur mycket forskning de redan har slutfört, men den minsta tillåtna inskrivningsperioden måste omfatta minst två progressionsseminarier och avhandlingen (140 EG). En kandidat med avancerad ställning måste därför vara registrerad i minst 12 månader.
Huvudsakliga forskningsområden
Största delen av forskarforskningen faller inom något av följande ämnen, men WMU programmet erbjuder också utmärkta möjligheter till tvärvetenskapliga projekt, vilket gör det möjligt för doktorander att bedriva sina egna och organisationens särskilda intressen.
Marin miljöforskning (MER-gruppen)
Detta forskningsområde täcker miljöledningsfrågor i kust- och havsområden, särskilt frågor som rör maritima sektorer som sjöfart. Tvärvetenskapliga frågor som rör oceanografi, föroreningar, och ekosystembaserad förvaltning faller också inom detta forskningsområde. Nya projekt inkluderar frågor om hantering av ballastvatten, inklusive invasiva arter; PSSA; beredskapsplanering för oljeutsläpp; marina däggdjur och sjöfart; klimatförändringar och integrerad kust- och havsförvaltning.
Sjöfartsförvaltningen: Lag, politik och säkerhet
Detta forskningsområde omfattar lagstiftnings-, reglerings-, och verkställighetsroller för regeringar och förvaltningar i samband med specifika problem som sjöfartsindustrin står inför. Dessa inkluderar säkerhet, havsrätt, sjömännens rättigheter, sjöarbetslagstiftning och sjöpolitik, marin miljölagstiftning och andra frågor på det offentliga eller privata området som direkt påverkar utvecklingen av sjöfartslagstiftningen och sjöpolitiken. Nya forskningsprojekt omfattar jämförande analyser av Rotterdamreglerna och en kritisk utvärdering av den internationella rättsliga ramen för piratkopiering och andra olagliga handlingar till sjöss.
Maritim& utbildning, mänsklig och organisatorisk utveckling (METHOD Group)
Detta forskningsområde ger möjlighet att bidra till den tvärvetenskapliga diskurs och praktik som relaterar till optimal utveckling och välfärd för mänskliga resurser i samband med maritima organisationer och stater. Bland andra, följande är i fokus: MET-system, deras juridiska, administrativa, operativa ramar och deras politiska underlag; personalhantering och utveckling i maritimt sammanhang; organisationskultur, lärande och utveckling; inter och intra organisatorisk kunskapshantering; mångfald och kommunikationsfrågor; teknikens roll för att förmedla resultat från föregående kontaktpunkter.
Forskningsgruppen för maritim energi (Mareer-gruppen)
Energihantering och effektivitet, förnybar energi och teknisk innovation ligger till grund för denna grupps arbete, som syftar till att tillhandahålla lösningar som hjälper det internationella sjöfartssamfundet att uppnå en hållbar industri med låga koldioxidutsläpp. Gruppens forskning fokuserar på grundläggande förståelse av energi och tillämpar denna förståelse över hela fältet från fartyg till hamnar, och från offshore-strukturer till varv, för att säkerställa en kostnadseffektiv, säker och miljövänlig resursanvändning.
Maritim risk och systemsäkerhet (MaRisa Group)
Denna forskargrupp är specialiserad på att utveckla tvärvetenskapliga forskningsansatser inom området sjöfartsstyrning och riskhantering med särskilt fokus på sjösäkerhet och människorelaterade frågor. Den tekniska utvecklingen, såsom begreppet e-navigering eller användning av simulering för att underlätta bedömningen av sjöfartsrisker beaktas också. Gruppen har varit mycket aktiv under en lång period i ett brett spektrum av EU-finansierade projekt inklusive MarNIS, ADOPTMAN, IMPACT, och teamsäkerhet, liksom andra projekt som ProGreenShipOperation och forskning om SAR för passagerarfartyg.
Havspolitik och förvaltning
Detta forskningsområde erbjuder möjligheter att bidra till en omfattande förståelse av det sammankopplade globala social-ekologiska kust- och havssystemet och att stödja uppnåendet av internationella mål för hållbar havsstyrning och ansvarsfull havsaffärspraxis. Forskningsområden inkluderar, bland andra: förstå förändrade kust- och havsekosystem; undersöka den blå ekonomin och hållbara havsaffärsmetoder; undersöka regionala sociala och ekonomiska trender och deras effekter på havshälsa och hållbarhet; analysera förvaltningen och effektiviteten i marina skyddade områden; bidra till integrerade kustförsvarsstrategier; stödja klimatanpassning; och främja den internationella rättsliga ramen för havet.
Sjöfart och hamnhantering
Detta forskningsområde utforskar alla områden inom sjöfart och hamnförvaltning och ger möjlighet att genomföra en fördjupad utredning inom områdena maritim ekonomi, fartygs- eller hamndrift och förvaltning, och sjöfart och hamnpolitik, samt inom relaterade områden inom logistik, fartygsfinansiering, lasthantering, och hamnstyrning.
Programresultat
Filosofie doktor i sjöfartsfrågor