PhD Filosofi
University of Latvia
Nyckelinformation
Campus läge
Riga, Lettland
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
3 - 4 år
Takt
Heltid, Deltid
Studieavgifter
EUR 12 804 / per course
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Sep 2024
Introduktion
Erasmus+ utbytesmöjligheter
UL heltidsstuderande, oavsett medborgarskap, har möjlighet att ansöka om Erasmus+ utbytesprogram för studier och/eller praktik.
Antagningar
Läroplan
Utbildningsprogrammet består av tre delar:
Del A (obligatorisk)
132 poäng
Detta inkluderar doktorsavhandlingen (80 hp under tre terminer), tre befordringsprov, akademiska publikationer i filosofi (3 publikationer krävs, 6 hp totalt), regelbundna forskningsseminarier, internationella forskningsseminarier i filosofi (10 hp totalt), studiekurser ”Trender i 2000-talets filosofi" och "Internationella filosofiska organisationer" (8 poäng totalt);
Del B (begränsat val)
8 poäng
Kurser med begränsat urval inkluderar "Nya utvecklingar i det 21:a århundradets kulturfilosofi" (8 hp), "Relevanta frågor inom estetik och socialfilosofi" (2 hp), "Emerging Trends in Inter-Cultural Philosophy", "Philosophy of Enlightenment" ( 4 hp), "Tillvägagångssätt inom filosofisk humanism" (6 hp), "Historiefilosofi" (4 hp);
Del C (valfritt val)
4 poäng
Valfria kurser är inriktade på utveckling av akademisk pedagogisk skicklighet.
Programresultat
Efter framgångsrikt slutförande av doktorandprogrammet kommer en doktorand att ha förvärvat följande kompetenser:
1. Kunskap (intellektuell kompetens):
1.1. Förmågan att självständigt utveckla nya forskningsämnen;
1.2. Förmåga att självständigt utföra akademisk forskning i enlighet med befintliga teoretiska och praktiska standarder;
1.3. Djup yrkeskunskap inom det valda forskningsområdet och filosofi i allmänhet;
1.4. Akademiska skrivfärdigheter som krävs för att producera uppsatser som överensstämmer med god internationell praxis.
2. Praktiska kompetenser:
2.1. Förmågan att arbeta i projektteam och samordna sin individuella verksamhet med mer erfarna forskare och professorer;
2.2. Den kompetens som krävs för att utveckla projektförslag för nationella och internationella forskningstävlingar;
2.3. Förmågan att välja relevanta forskningsmetoder som balanserar teori och dess praktiska tillämpning;
2.4. De färdigheter som krävs för en framgångsrik karriär inom forskningsledning, akademiska och statliga institutioner;
2.5. Förmågan väsentlig för en expert att ta upp frågor av nationell betydelse inom humaniora och kultur, sociala problem relaterade till filosofi och etik, samt social integration, utbildning och kulturpolitik.
3. Utmärkt kommunikationsförmåga.