Läs den officiella beskrivningen

Den Utbildningsfakulteten är en av sjutton fakulteter associerade inom ramen för Karlsuniversitetet i Prag. Dess främsta mål är att utbilda lärare och annan pedagogisk personal för alla typer av skolor och skolsystem, på olika nivåer av studie (Bachelors och Masters) och former. Medan fem andra fakulteter inom Karlsuniversitetet är också officiellt kvalificerade att utbilda lärare, vad som gör pedagogiska fakulteten unik är spännvidden och komplexiteten i sin pedagogiska inriktning. Fakulteten ger universitetsnivå före och under drift lärarutbildningen inom följande områden: humaniora, samhällsvetenskap, konst utbildning, idrott, matematik och naturvetenskap.

Fakulteten för närvarande tränar cirka 4200 elever i både BA och MA utbildningar, plus nästan 10 000 studenter som lärs ut inom ett brett spektrum av kombinerade former av utbildningar, främst som en del av professionell lärare utveckling.

Fakulteten är också öppen för undervisning betalande utländska studenter som kan anmäla sig till program ges på engelska. Fakulteten deltar i den internationella Erasmus Mundus-programmet som syftar till att underlätta student- och lärarmobilitet.

BA och MA utbildningar

År 2006 antog fakulteten ECTS poängsystem som erkänns i alla EU-länder och därmed gör det enklare studentutbyte inom EU. Studenten av Utbildningsfakulteten studerar vanligtvis en kombination av två ämnen.

Kandidat utbildningar

Det 3-åriga BA utbildningen syftar till att ge studenterna betydande kunskap i de två valda ämnen, men det utgör inte en lärarexamen - BA akademiker inte officiellt kvalificerade att undervisa. Därför är strukturen av obligatoriska och valbara kurser inom programmet är anpassat på ett sätt som bygger upp den professionella kompetens inom de valda ämnena snarare än pedagogiska färdigheter och undervisnings befogenheter studenterna. BA Planen omfattar således bara några kurser i pedagogiska och psykologiska discipliner. Men kursplanen ingår också en obligatorisk motiverande praktik som ska hjälpa eleverna avgöra om de vill fortsätta i uppföljningen MA studie för att få en lärarexamen.

Mästare utbildningar

De utexaminerade från 2-års uppföljning masterprogrammet kommer att ha förvärvat stor kompetens inom yrkesområdet som täcks av de två kärnämnen som de själva väljer och, utöver detta, de kommer också att ha utvecklat sin pedagogiska, psykologiska och didaktiska kompetens, avgörande för någon läraryrket. Bortsett från obligatoriska och valbara kurser som syftar till att stelna elevernas yrkeskunnande, MA planen också ingår skräddarsydda didaktiska kurser och en fullfjädrad studerande praktik, som alla är integrerade i ett organiskt och sammanlänkat system. Den examen från uppföljnings MA studie är fullt kvalificerad att undervisa på högre grundskolor och gymnasier.

historia

Den Pedagogiska fakulteten vid Karlsuniversitetet i Prag grundades i november 1946 på grundval av ett av de första presidentdekret som ska skickas efter återupprättandet av den självständiga staten Tjeckoslovakien, och även på den nyligen antagna lagen som syftade till att skapa utbildnings fakulteter vid alla universitet i dagen . Detta var kulmen på varaktiga ansträngningar för att säkerställa betydande universitetsutbildning för lärare på alla nivåer, både primära och sekundära. Pedagogiska fakulteten vid Karlsuniversitetet invigdes den 15 november, 1946 i Prag Rudolfinum (The House of Artists), och den festliga lanseringen deltog Tjeckiens president, Dr. Edvard Beneš.

Men reformen 1953 skola lyckats avveckla alla tjeckiska fakulteter utbildning. Det nybildade institutionen för att utbilda lärare i allmänna ämnen kallades den pedagogiska universitet - ju högre School of pedagogik.

Ännu en reform av det tjeckiska utbildningssystemet (utförd 1959) födde Pedagogiska institut i Prag och Brandýs nad Labem som var avsedda att utbilda lågstadielärare, medan framtida gymnasielärare skulle studera deras kärnämnena vid olika fakulteterna, som hade varit fallet innan 1946. De tjeckiska fakulteter utbildning inte återupprättas förrän 1964. Det är värt att nämna att gymnasielärare i konst, musik och idrott ursprungligen utbildad på andra respektive Charles University fakulteter medan alsoattending några pedagogiska och psykologiska kurser vid pedagogiska fakulteten.

I mitten av 1970-talet såg enande och sammanslagning av utbildningsnätverk av primära och gymnasielärare och förlängningen av respektive längd studien upp till 5 år. Det var ganska olycklig gånger så många avdelningar revs eller bifogas olika andra fakulteterna.

Under de 50 åren av fakultetens existens, har ett antal anmärkningsvärda experter inom olika områden som lärs ut i sina led, såsom Cyril Bouda, V. Hrabal, J. Charvát, Otakar Chlup, L. Kopeckij, J. Plavec, V. Tardy och F. Vodicka, för att bara nämna några.

Programmen undervisas på:
Engelska
Tjeck

Skolan erbjuder också:

PhD

Charles University Faculty of Education

Studenten av doktorandutbildningen Specialundervisning är utrustad med teoretisk kunskap och forskning inom specialutbildningen. Kandidaten är beredd att arbeta inom områ ... [+]

Karakteristik av studierna

Innehållet i doktorandstudier fokuserar främst på ökad deltagande av personer med funktionsnedsättning i samhället samt förbättring av livskvaliteten. Särskild uppmärksamhet ägnas åt sociala aspekter.

Ph.D. Studieprogrammet erbjuder utbildning inom ett brett spektrum av specialutbildningsdiscipliner. Programmets studenter är beredda att utveckla den vetenskapliga disciplinen för specialutbildning i ovan nämnda nya perspektiv och att lösa aktuella problem som rör livskvaliteten hos personer med funktionshinder.

Enskilda kurser omfattar också aktuella aspekter av specialutbildning i det internationella sammanhanget.

Forskningsverksamheten bör helst omfatta... [-]

Tjeckien Prague
Oktober 2019
Engelska
Heltid
4 år
Campusstudier
Kombinerat online och på campus
Läs mer på svenska
Charles University Faculty of Education

Doktorandstudierna är tänkt som ett förberedande program för forskare och forskare vars kreativa strävanden bidrar till utvecklingen av teori och forskning inom utbildnin ... [+]

Karakteristik av studierna

Doktorandstudierna är tänkt som ett förberedande program för forskare och forskare vars kreativa strävanden bidrar till utvecklingen av teori och forskning inom utbildningsvetenskap. Programmet syftar helst till att förbättra sin relevanta kompetens, sprida relevanta forskningsresultat och trender inom utbildningsområdet och att odla metodologiska kompetenser hos doktorander. Studiens allmänna fokus ger studenterna möjlighet att bekanta sig djupare med de pedagogiska disciplinerna. Fördjupningsplatsen för doktorandstudien är en doktorsavhandling / avhandling, definierad som ett originalvetenskapligt arbete vars resultat berikar respektive studieområde inom det bredare sammanhanget att utveckla disciplinen. Samråd På grund av studiens art och innehåll kan sökanden samråda med temat, projektets struktur och möjligheter till behandling med potentiella doktorandledare.... [-]

Tjeckien Prague
Oktober 2019
Engelska
Heltid
4 år
Campusstudier
Kombinerat online och på campus
Läs mer på svenska
Charles University Faculty of Education

Studien är avsedd för dem som är intresserade av en teoretisk och filosofisk vidareutbildning i filosofi och samhällsvetenskap. Förutsättningen är en korrekt avslutning a ... [+]

Studien är avsedd för dem som är intresserade av en teoretisk och filosofisk vidareutbildning i filosofi och samhällsvetenskap. Förutsättningen är en korrekt avslutning av magisterexamen med inriktning mot relevant eller ett relaterat ämne.

Målet med doktorsstudierna i filosofin är att utbilda högkvalificerad vetenskaplig personal, anpassad till studien av allmänna lagar i respektive samhälle ur ontologi, gnosologi och etik. De borde ha befogenhet att lösa problem som har en holistisk, universell karaktär. De flesta akademiker arbetar som universitetslärare och har den viktiga uppgiften att utbilda studenterna till en ny typ av ansvar som garanterar sund social utveckling på alla områden.... [-]

Tjeckien Prague
Oktober 2019
Engelska,Tysk
Heltid
4 år
Campusstudier
Kombinerat online och på campus
Läs mer på svenska
Charles University Faculty of Education

Målet med doktorandprogrammet Kemiska didaktiken är att förbereda specialister för att förbättra kvaliteten på kemisk utbildning i Tjeckien i enlighet med nuvarande socia ... [+]

Karakteristik av studierna

Målet med doktorandprogrammet Kemiska didaktiken är att förbereda specialister för att förbättra kvaliteten på kemisk utbildning i Tjeckien i enlighet med nuvarande sociala behov och i enlighet med utbildningsprogrammen för avancerade europeiska länder baserat på vetenskapliga forskningsresultat. Doktorandprogrammet är inriktat på förberedelser av specialister inom kemisk utbildningsteori i enlighet med aktuell kunskap om kemi, pedagogik, psykologi, sociologi, informatik och andra discipliner. Det är ett program utan specialisering.

Beskrivning av verifierings- och utvärderingskriterier

Muntlig diskussion om det skriftliga arbetet och tillsammans med den ansökan som lämnats in till forskningsprojektet. I tentamen ska sökanden visa relevant kunskap inom kemi-didaktik, kemi och pedagogisk-psykologiska discipliner, information och språkkunnighet (verifiering av kunskaper i engelska eller annat världsspråk) och förutsättningar för forskningsarbete (verifiering av djupare kunskaper om ämnet , som kandidaten vill studera i doktorandstudier).... [-]

Tjeckien Prague
Oktober 2019
Engelska
Heltid
4 år
Campusstudier
Kombinerat online och på campus
Läs mer på svenska
Charles University Faculty of Education

Programmet för bildkunstutbildning som en integrerad del av utbildningsområdet för konst och kultur har stor tvärvetenskaplig potential. Kandidater representerar speciali ... [+]

Karakteristik av studierna

Det moderna området för bildkonst Utbildning är inbäddad i utredningen av sociala och kulturella förhållanden för visualisering (visa, föreställa sig och skapa) som en särskild egenskap för mänsklig ontogenes, kultur och allmän utbildning. Studien bidrar till en djup förståelse för kreativt tänkande, lärande och undervisning inom området för visuell kultur och nya samarbets- och utbildningsfunktioner i samtidskunsten.

Programmet för bildkunstutbildning som en integrerad del av utbildningsområdet för konst och kultur har stor tvärvetenskaplig potential. Kandidater representerar specialister, inte bara inom bild- och bildkonst, utan också inom forskargrupper inom pedagogik, specialpedagogik, utvecklingspsykologi, media och kulturstudier, jämförande kulturella och pedagogiska studier, visuell semiotik, kognitiv vetenskap, estetik, visuell teori, och andra.... [-]

Tjeckien Prague
Oktober 2019
Engelska
Heltid
4 år
Campusstudier
Kombinerat online och på campus
Läs mer på svenska
Charles University Faculty of Education

Doktorsexamen vid Ph.D. studier i matematikutbildning är beredda att hantera både teoretiska och tillämpningsproblem i matematisk utbildning av barn och vuxna och utföra ... [+]

Karakteristik av studierna

Kandidater för doktorandstudier i matematikens didaktik förväntas:

visa intresse för matematikutbildning i allmänhet (till exempel genom att delta i vetenskapliga konferenser och konferenser för lärare),ha en översikt över de viktigaste vetenskapliga tidskrifterna och böckerna relaterade till matematikutbildning,ha en uppfattning om matematikutbildningen som de är villiga att fokusera på i sina studier och kunna ange det i ett skriftligt projekt på upp till 10 sidor (inklusive preliminära forskningsfrågor, metodik och teoretisk bakgrund och en referenslista) .

Program utan specialisering

Beskrivning av verifierings- och utvärderingskriterier... [-]
Tjeckien Prague
Oktober 2019
Engelska
Heltid
4 år
Campusstudier
Kombinerat online och på campus
Läs mer på svenska
Charles University Faculty of Education

Specialiseringen av musikteori och utbildning bygger på valet och syntesen av de musikologiska och musikaliska pedagogiska disciplinerna, vilket möjliggör en balanserad f ... [+]

Karakteristik av studierna

Specialiseringen av musikteori och utbildning bygger på valet och syntesen av de musikologiska och musikaliska pedagogiska disciplinerna, vilket möjliggör en balanserad förberedelse av högkvalificerade experter när det gäller forskning och undervisning. I enlighet med ett brett spektrum av musikalisk pedagogik följer specialiseringen omfattningen av den studie som motsvarar målet: förberedelse av specialister inom området för allmän musikutbildning, yrkesutbildning och andra aktiviteter som kräver en sådan specialisering.

Beskrivning av verifierings- och utvärderingskriterier

Entréprov

Sökande lämnar in ett skriftligt forskningsförslag (inklusive bibliografi) upp till 10 sidor om kandidatens utvalda yrkesämne. Forskningsprojektet ska skickas tillsammans med ansökan till Institutionen för naturvetenskap, Utbildningsfakultet, Karlsuniversitetet. Det förväntas att forskningsprojektet har sina egna idéer och visar sig ha färdigheter för vetenskapligt arbete. Projektet bör innehålla forskningsproblemets egenskaper, grundtanken om målets och strukturens struktur och metoderna i teoretisk forskning och professionell litteratur.... [-]

Tjeckien Prague
Oktober 2019
Engelska
Heltid
4 år
Campusstudier
Kombinerat online och på campus
Läs mer på svenska
Charles University Faculty of Education

Ph.D. Studier inom pedagogisk psykologi utbildar studenten i vetenskaplig forskning inom pedagogisk psykologi, dvs i psykologi tillämpad på pedagogiska ämnen. Studierna s ... [+]

Karakteristik av studierna

Ph.D. Studier inom pedagogisk psykologi utbildar studenten i vetenskaplig forskning inom pedagogisk psykologi, dvs i psykologi tillämpad på pedagogiska ämnen. Studierna ska inte kompensera för undervisningen i psykologi om de begärs av kamrar eller psykologförbund som villkor för psykologipraxis eller för vidare studier (speciellt inom medicin). De lägger till forskarnas kompetens inom utbildningsområdet genom psykologi och genom att förstå sammanhanget mellan övriga vetenskapliga utbildningar.

Beskrivning av verifierings- och utvärderingskriterier

Entréprov

Diskussion om sökandens forskningsprojektförslag upp till 10 sidor inklusive bibliografi, vilket visar sitt fokusområde i det forskningsämne som de skulle vilja ta upp i sina doktorandstudier. Forskningsprojektet ska skickas tillsammans med ansökan till Institutionen för naturvetenskap, Utbildningsfakultet, Karlsuniversitetet. Projektet bör omfatta karaktären hos forskningsproblemet, grundtanken om ämnets mål och struktur och de övervägda metoderna från teoretisk, forskning och professionell litteratur. Projektet skulle helst vara samtefinierat av mentorn i spe, en specialist inom ämnet.... [-]

Tjeckien Prague
Oktober 2019
Engelska
Heltid
4 år
Campusstudier
Kombinerat online och på campus
Läs mer på svenska
Charles University Faculty of Education

Syftet med doktorandstudier är att förbereda kvalificerade forskare inom tjeckisk och tjeckoslovakisk historia, som kommer att bli grunden för ytterligare historisk forsk ... [+]

Karakteristik av studierna

Syftet med doktorandstudier är att förbereda kvalificerade forskare inom tjeckisk och tjeckoslovakisk historia, som kommer att bli grunden för ytterligare historisk forskning. Studierna utvecklar speciell kunskap om doktorander och ger dem en djupare förståelse för den valda specialiseringen. Via föreläsningar och seminarier lär doktorander sig av den senaste kunskapen om historisk vetenskap samt aktuella trender i metodik. Inriktningen för doktorsexamen ligger i att presentera skriftlig avhandling av original vetenskapligt arbete baserat på den ursprungliga källbasen. Ph.D. avhandlingen bör utvidga tidigare forskningsresultat och doktorander demonstrerade också förmågan att hantera ämnet med adekvata metoder och på internationell nivå.... [-]

Tjeckien Prague
Oktober 2019
Engelska
Heltid
4 år
Campusstudier
Kombinerat online och på campus
Läs mer på svenska

Charles University in Prague

Location address
Pedagogická fakulta UK v Praze
Street: Magdalény Rettigové 4

Prague, Prague, 116 39 CZ