University of Evora är ett offentligt universitet i Évora, Portugal. Det är det näst äldsta universitetet i landet, grundat 1559 av kardinal Henry, och fick universitetsstatus i april samma år av påven Paul IV, som dokumenterats i hans Cum a nobis påvlig bulle.
Uppdrag
Universitetet i Évora är ett av universiteten som tillhör det portugisiska offentliga högre utbildningssystemet. Som sådan innefattar dess uppdrag:
- Produktion av kunskap genom vetenskaplig och konstnärlig forskning, experiment och teknisk och humanistisk utveckling;
- Socialisering av kunskap, vilket ger den traditionella studentpopulationen, såväl som den arbetande befolkningen, akademisk kvalifikation genom grund-, master- och doktorandkurser, ad hoc-utbildningar och informell utbildning under hela livet;
- Överföring av kunskap till samhället, främjande av innovation och företagens konkurrenskraft, modernisering av offentliga tjänster, samt social och kulturell utveckling av samhället i stort.
Syn
Visionen för universitetet i Évora gynnar regionens bakgrund, Alentejo, som verkar i, och väljer det som det föredragna målet för sina ansträngningar att socialisera kunskap; delar identiska mänskliga, kulturella och vetenskapliga värderingar med Europeiska gemenskapen. prioritera strategiska allianser med grannregionerna; strävar efter att utvidga sitt uppdrag till de portugisisktalande länderna och samtidigt inte glömma de nuvarande utmaningarna relaterade till en global "värld" som eleverna måste vara väl förberedda på.
värden
Universitetet i Évora antar principen om den fria "förfrågan" som definieras av Henri Poincaré, i strävan efter de uppgifter som följer av dess uppdrag:
"Tänket får aldrig underkasta sig sig självt, varken till en dogm eller en part, inte en passion eller ett intresse eller en förutfattad idé eller till någonting som helst, om inte till själva fakta, för att det ska underkasta sig något annat skulle vara slutet på dess existens."
Dessutom är University of Évoras inneboende värden:
- Respekt för mänsklig värdighet;
- Akademisk frihet;
- Individuella meriter;
- Noggrannheten i utförandet av alla uppgifter;
- Demokratin som ligger till grund för beslutet;
- Frånvaron av social, etnisk eller konfessionell diskriminering.
Ankarområden
Med sitt uppdrag att överföra och producera kunskap, och basera sina strategier på det regionala sammanhang där det verkar, baserar universitetet i Évora sin prestation på 4 ankarområden som skiljer det från andra portugisiska offentliga högre utbildningsinstitutioner.
- Medelhavet och miljön: baserad på idén om att viktigare än att känna till territoriet och dess geoklimatiska egenskaper, är det att bevara detta kulturella utrymme som är ett resultat av ett rikt civilisationssammanflöde som testamenterade oss dess arv och traditioner.
- Materiellt, immateriellt och mänskligt arv: hyllar de olika typer av uttryck, praxis, kunskap och representationer som, överförda från generation till generation, manifesterar en känsla av identitet och bidrar till respekt för kulturell mångfald och mänsklig kreativitet.
- Livsvägar och välbefinnande: främjar, inom hälsoområdet, ett mångsidigt tillvägagångssätt som fokuserar på specialiserad utbildning och är uppmärksam på den vård som ges för individens livskvalitet.
- Flyg- och rymdfart och digital transformation: det uppmuntrar, med sikte på framtiden, teknisk utveckling och övergripande till alla samhällsområden.