Doktorsexamen i rättvisa och innovation i utbildning
Universidade Santiago de Compostela
Nyckelinformation
Campus läge
Santiago de Compostela, Spanien
språk
Spanska, Galiciska
Studieformat
På Campus
Varaktighet
3 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 200 / per year
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Oct 2024
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Huvudsyftet med detta doktorandprogram är forskning och innovation kring de socio-pedagogiska programmen, åtgärder, resurser och policyer som krävs för att uppnå rättvisa i utbildning.
forskningsområden
- Sociopedagogiska integrations- och utanförskapsprocesser
- Innovation för utbildningsjämlikhet
Galleri
Idealiska studenter
a) Studenter som tagit och godkänt följande magisterexamen som undervisas av fakulteterna för utbildningsvetenskap och fakulteterna för lärarutbildning vid de fem deltagande universiteten. Bland dem kommer vissa masterexamen att behöva kompletteras med kompletterande utbildning i pedagogisk forskningsmetodik.
- Master i innovation, vägledning och pedagogisk utvärdering från University of A Coruña (utbildning kompletterar: Nej)
- Magisterexamen i ESO-undervisning, baccalaureate, yrkesutbildning och språkundervisning från University of A Coruña (utbildning kompletterar: Ja)
- Magisterexamen i forskning och innovation i utbildningssammanhang från University of Cantabria (utbildning kompletterar: Nej)
- Magisterexamen i gymnasielärarutbildning från universitetet i Cantabria (komplement till utbildning: Ja)
- Magisterexamen i sociopedagogisk intervention och forskning från University of Oviedo (utbildningstillägg: Nej)
- Master's Degree för lärare i obligatorisk gymnasieutbildning, studentexamen, yrkesutbildning från University of Oviedo (utbildning kompletterar: Ja)
- Magisterexamen för lärare i obligatorisk gymnasieutbildning, studentexamen, yrkesutbildning från universitetet i Vigo (komplement till utbildning: Ja)
- Magisterexamen i utbildning, genus och jämställdhet från University of Santiago de Compostela (utbildningstillägg: Nej)
- Magisterexamen i utbildningsprocesser från University of Santiago de Compostela (utbildning kompletterar: Nej)
- Magisterexamen i forskning inom utbildning, kulturell mångfald och samhällsutveckling från University of Santiago de Compostela (utbildningstillägg: Nej)
- Magisterexamen i ledning av utbildningsaktiviteter i naturen från University of Santiago de Compostela (utbildningstillägg: Nej)
- Magisterexamen i undervisning i obligatorisk gymnasieutbildning, studentexamen, yrkesutbildning och språkundervisning från universitetet i Santiago de Compostela (komplement till utbildning: Ja)
- Magisterexamen i inlärningssvårigheter och kognitiva processer från University of Vigo (utbildning kompletterar: Nej)
- Magisterexamen i psykosocial-pedagogisk forskning med ungdomar från University of Vigo (utbildning kompletterar: Nej)
- Magisterexamen i specifika behov av utbildningsstöd från University of Vigo (utbildning kompletterar: Ja)
- Magisterexamen i multidisciplinär intervention i mångfald i utbildningssammanhang från University of Vigo (utbildning kompletterar: Ja)
- Magisterexamen för lärare i obligatorisk gymnasieutbildning, studentexamen, yrkesutbildning och språkundervisning från universitetet i Vigo (utbildning kompletterar: Ja)
b) Sökande som har en officiell magisterexamen, med företräde för andra magisterexamen kopplade till utbildningsvetenskap (andra än de som nämns i punkt 1) framför magisterexamen inom andra kunskapsområden.
c) Sökande som kan bevisa att de har klarat 60 forskarpoäng från en officiell studieplan för spanska universitet (med företräde ges till sökande som kommer från grundexamen inom området utbildningsvetenskap, framför de som kommer från examina från andra områden av utbildning). kunskap).
d) Sökande som intygar forskningsförmågan för ett doktorandprogram i utbildningsvetenskap som regleras av RD 185/85 och de som intygar att de innehar Diploma of Advanced Studies som regleras av RD 778/98.
e) Sökande som innehar en utländsk examen motsvarande en officiell magisterexamen inom området utbildningsvetenskap som berättigar dem i ursprungslandet till doktorandstudier i forskningsfasen (godkända eller ej godkända).
f) Sökande till andra magisterexamen som utvecklas i framtiden, kopplade till området utbildningsvetenskap.
Fallen b, c, d, e och f kommer att analyseras individuellt av den akademiska kommittén för doktorsexamen.
Antagningar
Läroplan
utbildningsverksamhet
- Deltagande i konferenser och vetenskapliga konferenser relevanta för området utbildningsvetenskap E3071A01
- Orienteringsdag för nya doktorander E3071A02
- Möten med forskare från programmet E3071A03
- Interuniversitetsvetenskapligt möte för unga forskare inom rättvisa och innovation inom utbildning E3071A04
- Monografiska seminarier om rättvisa i utvecklingen av socio-pedagogiska system och åtgärder E3071A05
- Forskningsvistelser E3071A06
Träning kompletterar
- Kvalitativa metoder i sociopedagogisk forskning P3091102
- Forskning i utvärderingar av program och institutioner P3261101
Programresultat
Huvudsyftet med detta doktorandprogram är forskning och innovation om de program, åtgärder, resurser och socio-pedagogiska policyer som är nödvändiga för att uppnå rättvisa i utbildningen. Detta mål specificeras i följande mer specifika mål:
- Utbildning av yrkesverksamma specialiserade på forskning engagerade i innovation och lika möjligheter inom utbildning. Proffs som kan forska inom området design, generering, implementering och utvärdering av utbildningsprogram och resurser som är lämpliga för nuvarande kosmopolitiska, öppna och mångkulturella samhällen ur ett jämlikt perspektiv.
- Förvärv av kompetenser och färdigheter som gör det möjligt för forskare under utbildning att överföra kunskap och hantera utmaningarna inom forskning, innovation och förändringsprocesser med rättvisa.
- Bidrag och främjande av rörlighet och internationalisering av forskare under utbildning, vilket garanterar en utbildningsprocess som innebär ett tydligt engagemang för kvalitet, rättvisa och innovation inom utbildningsforskning."