Doktorsexamen i psykologisk utveckling, lärande och hälsa
Santiago de Compostela, Spanien
VARAKTIGHET
3 Years
SPRÅK
Spanska, Galiciska
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
Sista ansökningsdag för begäran
TIDIGASTE STARTDATUM
Oct 2024
STUDIEAVGIFTER
EUR 200 / per year
STUDIEFORMAT
På Campus
Introduktion
Detta doktorandprogram är av interuniversitet och involverar forskare från universiteten i A Coruña och Santiago de Compostela. Forskare från universiteten i Barcelona, Oviedo och Valencia samt Matia Gerontological Institute (INGEMA) är också integrerade i deras team.
Programmet välkomnar mer än 30 forskare och är uppbyggt kring två forskningsrader:
- Linje A "Forskning inom utvecklings- och pedagogisk psykologi"
- Rad B "Hälsopsykologi"
Programmets grundläggande mål är att utveckla undersökningskompetenser inom områdena relaterade till två forskningsrader som föreslås och de team som utgör dem (dvs hantering av databaser och dokumentär granskning, planering och implementering av experimentell design, psykologisk utvärdering och information insamling, kvalitativ och kvantitativ dataanalys, skrivning och försvar av vetenskapliga rapporter och tvärvetenskapligt lagarbete i nationella och internationella grupper).
Linje A samlar fem forskargrupper som fokuserar sin forskningsaktivitet på:
- Språkförvärv och bedömning och intervention i deras störningar
- Förbättring av inlärningsprocesser, utvärdering av deras svårigheter och det psykologiska ingripandet i specifika utbildningsbehov som härrör från dem
- De faktorer som villkorar psykosocial utveckling och akademisk prestation i framväxande vuxenliv eller ungdom och förebyggande av obalanser under denna period
- Utvärdering och intervention vid kognitiv och funktionsnedsättning vid åldrande och demens, särskilt Alzheimers.
Linje B består av forskare från kunskapsområden inom beteendevetenskapens metodik; Personlighet, utvärdering och psykologiska behandlingar; Psykobiologi; Grundläggande psykologi; och socialpsykologi. Dessa forskare utvecklar bland annat sin verksamhet inom sociala rörelser, de neuropsykologiska effekterna av toxiner, analysen av sociala rörelser och riskbeteenden, miljöpsykologi och familjeterapi.
forskningsområden
- Psykosocial utveckling och akademisk prestation i växande vuxen ålder
- Språkutveckling: tillägnelse och störningar
- Psykologisk forskning inom åldrande och demens
- Forskning om akademiskt lärande och dess svårigheter i utbildningssammanhang
- Inlärningssvårigheter och specifika utbildningsbehov
- Hälsopsykologi
Galleri
Idealiska studenter
Kandidater som ska antas till programmet kommer att ha företrädestillträde när de har klarat minst 60 ECTS i någon av följande magisterexamen:
- Magisterexamen i gerontologi (Interuniversitet: UdC, USC)
- Magisterexamen i innovation, vägledning och utbildningsutvärdering (UdC)
- Magisterexamen i intervention i funktionshinder och beroende (UdC)
- Officiell magisterexamen i avancerade studier om språk, kommunikation och deras patologier (Interuniversitet: UdC, USC, USAL).
- Magisterexamen i obligatorisk gymnasieutbildning och studentexamen, yrkesutbildning och språkundervisning (UdC/USC).
- Magisterexamen i tillämpad psykologi (UdC)
- Magisterexamen i psykogerontologi (Interuniversitet: USC, UV, USAL, UB).
- Magisterexamen i intervention i psykologisk utveckling och lärande (USC).
Studenter med en DEA-examen som erhållits genom utdöda eller försvinnande program kopplade till avdelningarna för utvecklings- och pedagogisk psykologi (USC och UdC), och Psychology of the UdC kommer också att ha företräde för tillgång till programmet.
När det gäller nivån av språkkunskaper som krävs, fastställer både UdC och USC att studenter måste ha en kunskapsnivå i engelska B1 ackrediterad av dokumentation i förhållande till den gemensamma europeiska referensramen för språk. För studenter som genomför sina vistelser i forskningscentra utomlands inom PD fastställs följande kunskapsnivåer:
- Franska eller engelska: Lägsta nivå B2.
- Tyska Miniminivå B1.
- Italienska: Lägsta nivå A2.
- Portugisiska: inga språkliga krav krävs.
Erforderlig nivå av språkkunskaper kan ackrediteras efter forskningsvistelsen inom 1 år.
Utländska studenter:
Utexaminerade kommer att kunna få tillgång till den enligt utländska utbildningssystem, utan behov av godkännande, efter verifiering av universitetet att den ackrediterar en utbildningsnivå som motsvarar den officiella spanska universitetsmasterexamen och att den ger det land som utfärdar examen rätt till tillgång till doktorandstudier. Denna antagning innebär inte i något fall homologering av den tidigare examen som den intresserade parten innehar eller dess erkännande för andra ändamål än tillgång till forskarutbildning.
Antagningar
Läroplan
utbildningsverksamhet
- Hantering av databaser och elektroniska dokumentresurser (USC) E3111A01
- Användarutbildningskurser (UDC) E3111A02
- Offentlig presentation av granskningsarbetet om det senaste inom forskningsämnet E3111A03
- Förberedelse och presentation av muntlig vetenskaplig kommunikation och/eller poster vid ett nationellt eller internationellt vetenskapligt möte med ämnen relaterade till forskningsämnet E3111A04
- Förberedelse och presentation av muntlig vetenskaplig kommunikation vid ett internationellt vetenskapligt möte med ämnen relaterade till forskningsämnet E3111A05
- Offentlig presentation av framstegen i forskningsarbetet E3111A06
- Vistelser i nationella eller utländska forskningscentra med prestigefyllda forskare inom det valda forskningsområdet E3111A07
- Förberedelse och godkännande av vetenskapliga artiklar i publikationer med inverkan JCR E3111A08
Träning kompletterar
- Forskningsdesign tillämpad på hälsopsykologi P2151201
- Multivariata dataanalysmodeller tillämpade på hälsopsykologi P2151202
- Åldrande och personlig och känslomässig utveckling P2171101
- Åldrande och social utveckling P2171102
- Kognitiva förändringar i normalt och patologiskt åldrande P2171103
- Psykobiologiska baser för normalt och patologiskt åldrande P2171104
- Funktionell och kognitiv utvärdering och intervention P2171105
- Utvärdering och klinisk intervention vid åldrande psykiska störningar P2171106
- Neuropsykologisk utvärdering och intervention vid demens och andra störningar P2171107
- Psykosocial och pedagogisk utvärdering och intervention P2171108
- Bioetik och deontologi P2171202
- Kvantitativa och kvalitativa metoder inom psykogerontologisk forskning P2171204
- Metoder och design inom språkforskning P3321101
- Analys av praktiska fall genom ett statistiskt paket P3321102
CAPD kommer att bedöma lämpligheten av utbildningen av kandidater som kan bevisa att de har uppnått minst 60 ECTS i en annan officiell magisterexamen om det finns lediga platser efter företrädesrättsantagning av studenter. CAPD kommer att analysera utbildningsprofilen för doktoranderna med hänsyn till deras grund- och forskarutbildning och, i kraft av den forskningslinje som de anmäler sig till, fastställa de specifika utbildningskomplement (CF) som doktoranden måste ta. det tillgängliga erbjudandet.
Utbildningskomplementen kommer att fastställas för varje doktorand med hänsyn till tre grundläggande utbildningsområden: Forskningsdesign och -metoder, Dataanalys samt Databashantering och framställning av vetenskapliga rapporter.
Programresultat
Det grundläggande målet med programmet är att utveckla forskningsfärdigheter inom de områden som är relaterade till de två forskningslinjerna som föreslås och de team som utgör dem (dvs databashantering och dokumentär granskning, planering och genomförande av experimentella design, psykologisk utvärdering och informationsinsamling, kvalitativ och kvantitativ dataanalys, skrivande och försvar av vetenskapliga rapporter och tvärvetenskapligt teamarbete i nationella och internationella grupper).