Research Degrees (MPhil/PhD) in Cultural, Literary and Postcolonial Studies
London, Storbritannien
VARAKTIGHET
3 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Heltid, Deltid
ANSÖKNINGSTIDEN
Sista ansökningsdag för begäran
TIDIGASTE STARTDATUM
Sep 2024
STUDIEAVGIFTER
GBP 22 490 / per year *
STUDIEFORMAT
På Campus
* for overseas student full-time | GBP 4,860 home student full-time | overseas student part-time: GBP 11,245 per year | home student part-time: GBP 2,430 per year
Galleri
Antagningar
Läroplan
Strukturera
Under det första året förbereder studenterna sig för forskning genom att följa ett MPhil-utbildningsprogram som sammankallats av ordföranden för Centre for Cultural, Literary and Postcolonial Studies. Studenter kommer också att starkt uppmuntras att delta i de centrala teorikurserna i de tre disciplinerna, de andra delarna kommer överens mellan studenten, forskningshandledaren (medlem i CCLPS styrkommitté) och handledaren(erna). Valfria moment kan bestå av specialiserade disciplinära, språkliga eller regionala kulturkurser, vars deltagande kan avtalas mellan studenten och handledningsnämnden.
MPhil-studenter måste delta i CCLPS Weekly Research Training Seminar och en allmän kurs i forskningsmetoder som erbjuds inom fakulteten för språk och kulturer, sammankallad av Associate Dean for Research. Utbildningen i generiska forskningsmetoder inkluderar kurser som erbjuds av Academic Development Directorate (ADD) och SOAS -biblioteket.
Doctoral Schools webbplats erbjuder också information om forskarutbildning över Londons högre utbildningsinstitutioner.
MPhil/PhD-studenter förväntas dessutom regelbundet delta i centrets seminarieserier, föreläsningar, konferenser och CCLPS Postgraduate Annual Conference som startade i juni 2012 och arrangeras årligen av CCLPS PhD-gemenskapen. All information om CCLPS-evenemang kommer att finnas tillgänglig på SOAS CCLPS-webbplatsen. Tredje och sista året CCLPS doktorander ombeds att presentera sina forskningsprojekt i CCLPS seminarier och föreläsningsserier eftersom det utgör en viktig del av deras yrkesutbildning.
Uppgraderingsprocedur
MPhil-studenter skickar in ett uppgraderingskapitel (på cirka 10 000-12 000 ord exklusive bibliografi), vanligtvis med följande element:
- forskningsmotiv och sammanhang för den föreslagna forskningen
- litteraturrecension
- huvudsakliga forskningsfrågor
- teoretiska och metodologiska ramar och överväganden
- föreslagna forskningsmetoder
- etiska frågor (där tillämpligt)
- beskriver strukturen för doktorsavhandlingen
- schema för forskning och skrivande
- bibliografi
Justeringar av en eller flera av dessa avsnitt, inklusive tillägg eller strykningar där så är lämpligt, är möjliga efter överenskommelse mellan studenterna och huvudhandledaren.
Detta uppgraderingsförslag bedöms av studentens forskningskommitté, baserat på en 20-30 minuters muntlig presentation, följt av en diskussion, även öppen för övrig personal och studentmedlemmar vid Centrum för kulturella, litteraturvetenskapliga och postkoloniala studier. Efter framgångsrikt slutförande av uppgraderingskapitlet uppgraderas studenterna formellt till doktorand och fortsätter till andra året. (Om bedömarna anser att det finns brister i uppgraderingsförslaget, kommer studenterna att uppmanas att revidera det till deras belåtenhet innan uppgraderingen till doktorandstatus kan bekräftas.) Studenter tillåts normalt inte gå vidare till andra året förrän uppgraderingsprocessen har slutförts.
Studenter som studerar på deltid tar MPhil-utbildningsseminariet under det första året och skriver den uppgraderade uppsatsen under det andra året. Tidslängden för fält- eller forskning och materialinsamling och uppskrivning anpassas därefter.
Examina tilldelas av SOAS University of London och är föremål för SOAS University of London bestämmelser.
CCLPS Weekly Research Training Seminarium
Förutom generisk metodutbildning krävs att MPhil/PhD-studenter i CCLPS deltar i ett veckovis forskarutbildningsseminarium inom disciplinerna jämförande litteratur, kulturstudier och postkoloniala studier samt i tvärvetenskapliga metoder och metoder i termer ett och två. Syftet med utbildningen är att ge en grundlig förankring i teori, metoder, regional, kulturell, språklig och eventuell särskild disciplinär expertis som kan krävas för forskningen.
Fokus för CCLPS MPhil/PhD forskarutbildningsseminarium kommer att ligga på disciplinerna jämförande litteratur, kulturstudier och postkoloniala studier, och i relation till asiatiska och afrikanska traditioners litterära, kritiska och kulturella praxis. Utbildningsprogrammet kommer också att stödjas av regelbundna föreläsnings- och seminarieserier från CCLPS, konferenser och workshops och CCLPS Annual Postgraduate Conference.
CCLPS träningspass
CCLPS-träningssessionerna är utformade för att erbjuda:
- analys av och en förankring i teoretiska premisser och kritiska paradigm som ligger till grund för de tre disciplinerna och deras sammanflätade banor och tvärvetenskaplighet
- ett kritiskt utforskande av europeiska och icke-europeiska kritiska traditioner
- en kritisk förankring i korsningen av humaniora och samhällsvetenskapliga kritiska metoder och metoder
- praktiska analytiska övningar och selektiv fördjupad analys av vissa texter samt kulturfenomen och institutioner, särskilt i relation till området Kulturstudier
- sätt att engagera sig i kritisk vetenskap och sätt att konstruera teoretiska ramar
- en kritisk grund i de nya teorierna om 'världslitteratur'
- kritiska sammanhang där eleverna kan identifiera och följa figurer, skolor, teorier som de anser vara relevanta för deras arbete - utbildningssessionerna är inte utformade för att erbjuda allmänna undersökningar
- övningar i tillämpningen av vissa analytiska verktyg och kritiska metoder, särskilt i förhållande till att anta en jämförande studiemetod, en postkolonial strategi för forskning och kulturstudier strategisk tvärvetenskaplig
- utbildning i fältarbete samt insamling och analys av data
- utbildning i metoder som används för medie- och filmvetenskap
- utbildning i att läsa avhandlingens korpus eller dess primära material
- utbildning i presentation, spridning, kommunikation av forskning och sätt att använda feedback på sitt projekt då eleverna ombeds att presentera om sin 'litteraturgenomgång' i termin 1 och om 'sätt att läsa sin korpus' i termin 2
- CCLPS Research Training Seminar erbjuder också möjligheten för förstaårsstudenter att träffa och hälsa på sina seniora CCLPS doktorander och utbyta åsikter och erfarenheter av CCLPS forskarutbildning.
CCLPS veckovisa forskarutbildningsseminarium syftar till att förankra våra nya MPhil/doktorander i olika teori- och praktikbaserade metoder så att utomeuropeiska traditioner kan identifieras och utövas, stärkt av det unika utbudet av forskningsaktiviteter och regional expertis som erbjuds vid SOAS . Detta är också den tänkta vägen genom vilken studenter kan inte bara placera sitt arbete i en disciplin utan också att planera framtida bidrag inom denna disciplin samtidigt som de utökar sfärerna för sina respektive områden.
Viktigt meddelande
Informationen på programsidan speglar den tänkta programstrukturen mot den givna akademiska sessionen