
PhD in
-PhD utbildning Queen's University Belfast

Introduktion
Du kommer att ingå i en dynamisk doktorandforskningsmiljö och studera tillsammans med studenter från över 25 olika länder; vi handleder studenter som bedriver forskning inom viktiga utbildningsområden inklusive utbildning i splittrade samhällen; en effektiv utbildning; barns rättigheter inom utbildning; pedagogisk bedömning och inkludering.
Som en del av en livlig gemenskap med över 200 forskarstuderande på heltid och deltid får du möjlighet att utveckla din forskningspotential i ett levande forskarsamhälle som prioriterar korsbefruktning av idéer och innovation för att främja kunskap. .
Personal vid Institutionen för samhällsvetenskap, utbildning och socialt arbete publicerar forskning i världsklass som har lokal och global påverkan. Bland våra finansiärer och samarbetspartners finns forskningsråden, departementen, EU, Europarådet och de stora stiftelserna. Skolforskning informerar tänkande och utveckling av politik på många områden, inklusive barns välbefinnande, social sammanhållning och psykisk hälsa. Viktiga tvärvetenskapliga forskningsteman i skolan inkluderar:
Hälsa, välbefinnande och inkludering
Forskning under detta tema fokuserar på hälsa och välbefinnande för barn, unga och vuxna i skolor, samhället och på institutioner som fängelser. Vår forskning relaterar till så olika frågor som missbruk, socioekonomisk ojämlikhet, funktionshinder och inkludering, sociala känslor och identitetsbildning, samt att genomföra utvärderingar av interventionsprogram utformade för att förbättra hälso- och välbefinnanderesultat, och inkludering av människor marginaliserade av ojämlikhet och orättvisa.
Barn, ungdomar och familjer: policy och praxis
Forskning under detta tema utforskar barns och ungdomars utveckling till ung vuxen ålder i deras fullständiga sociala och strukturella sammanhang. Ett särskilt fokus för vårt arbete inom detta område är att förbättra socialpolitiken och sociala insatser i familjer och ungdomars liv. Denna multidisciplinära forskning bygger på en rad teoretiska och metodologiska traditioner med en övergripande social rättvisa etos.
Brott och straffrätt
Forskning under det här temat utforskar föregångarna till kränkande beteenden i hela livet med betoning på effekterna av traumatiska livshändelser och strukturella ojämlikheter. Forskningen syftar också till att bättre förstå beteendet hos straffrättsliga och andra system för deras roll i att kontrollera eller förvärra detta brott. Det övergripande sociala rättvisa perspektivet som kännetecknar detta arbete placerar dessa frågor i de bredare sociopolitiska sammanhang där de förekommer.
Fred i samhällen
Forskning under detta tema försöker förstå källorna, manifestationerna och effekterna av etnoreligiösa, nationella och sociala splittringar i splittrade och föränderliga samhällen, och arten och effektiviteten av insatser för att bygga fred. Våra särskilda intressen hänför sig till underbyggande teorier om konflikter, religionens roll i splittrade samhällen, effekten av att växa upp i ett splittrat samhälle, utbildningens och skolans roll för att främja mer positiva relationer mellan grupper i djupt splittrade samhällen, delad utbildning och frågor som rör identitet, kultur och inkludering.
Utbildning: Förbättra förståelse, förbättra resultat
Forskning under detta tema fokuserar på utbildning i skolor, vidareutbildning och högre utbildning, och på hur man kan förbättra utbildningsmöjligheter och -resultat. Vår forskning omfattar frågor som rör läroplan, pedagogik, bedömning, inkludering och
identitet, och inkluderar till exempel effektiviteten av läs- och räknekunskapsprogram; kamrathandledning och kooperativt lärande; lärarutbildning; karaktären av identitet och författarskap inom högre utbildning; lära ut engelska till talare av andra språk och tillämpad lingvistik; studier av digital läskunnighet; barns rättigheter; och tillämpad beteendeanalys. Liksom i andra delar är forskningen underbyggd av olika och innovativa forskningsmetoder och metoder som slumpmässiga kontrollförsök, interventioner och programutvärderingar, deltagande aktionsforskning, skrivpraxis och kunskapsproduktion samt systematiska översikter.
Nyckelfakta
Forskarstudenter uppmuntras att spela en fullständig och aktiv roll i förhållande till det breda utbudet av forskningsaktiviteter som bedrivs inom skolan och det finns många resurser tillgängliga, inklusive:
- Tillgång till Queen's University Postgraduate Researcher Development Programme.
- Kontorsboende med tillgång till datorfaciliteter och stöd för att delta i konferenser för doktorander på heltid.
Galleri
Läroplan
Kursens upplägg
Det finns inget specifikt kursinnehåll som sådant. Du förväntas ta forskarutbildningsmoduler som stöds av skolan som fokuserar på kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder. Du förväntas också utföra din forskning under ledning av din handledare.
Under studietiden kan du gå forskarutbildning som anordnas av forskarskolan.
Normalt registrerar du dig i första hand som ”odifferentierad doktorand” vilket innebär att du har nöjd personal med att du kan avlägga en forskarexamen. Beslutet om du ska ta en MPhil eller en doktorsexamen dröjer tills du har genomfört "differentiering".
Differentiering sker ca 9-12 månader efter registrering för heltidsstudenter och ca 18-30 månader för deltidsstudenter: Du ombeds normalt att lämna in arbete till en panel med upp till två akademiker och detta följs upp med ett formellt möte med 'Differentieringspanel'. Panelen gör sedan en bedömning om din förmåga att fortsätta med din studie. Ibland rekommenderas studenter att revidera sina forskningsmål eller att överväga att lämna in sitt arbete för en MPhil-examen snarare än en doktorsexamen.
För att slutföra med en doktorsexamen kommer du att behöva lämna in en avhandling på cirka 80 000 ord och du kommer att behöva delta i en viva voce [muntlig tentamen] med en extern och intern examinator för att försvara din avhandling.
Ett doktorandprogram pågår i 3-4 år på heltid eller 6-8 år på deltid. Studenter kan ansöka om ett uppskrivningsår om det skulle behövas.
Doktoranden är öppen för både heltids- och deltidskandidater och är ofta en användbar förberedelse för en karriär inom akademin eller konsultverksamhet.
Heltidsstudenter lockas ofta till forskarutbildningar eftersom de erbjuder en möjlighet att fördjupa sig i ett område av akademiskt intresse.
Deltidsforskarexamen är ett spännande alternativ för yrkesverksamma som redan arbetar inom utbildningsområdet och som vill utöka sina kunskaper om en fråga av professionellt intresse. Ofta väljer deltidskandidater att undersöka ett område som är relaterat till deras yrkesansvar.
Om du uppfyller inträdeskraven är nästa steg att kontrollera om vi kan handleda forskning inom ditt valda område. Vi tar endast emot studenter som vi kan erbjuda sakkunnig forskningshandledning från en av våra akademiska medarbetare. Därför måste din forskningsfråga engagera sig i forskningsintressena hos en av våra medarbetare.
Programresultat
En forskarexamen ger studenterna en möjlighet att främja sin förmåga till oberoende forskning och kritiskt tänkande. Det låter också eleverna utforska ett intresseområde och på så sätt förstå och lösa teoretiska och praktiska problem inom området. Att genomföra en forskarexamen kan förbättra studentens skriftliga och muntliga kommunikationsförmåga och en doktorsexamen är nästan alltid ett formellt krav för en akademisk tjänst.
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Många av våra doktorander har flyttat in i akademiska roller och forskarroller inom högre utbildning medan andra fortsätter att spela ledande roller inom pedagogisk praktik, den offentliga sektorn eller inom icke-statliga organisationer. Queens doktorander skördar exceptionella fördelar. Unika initiativ, som Researcher Plus, stärker vårt engagemang för anställningsbarhet.
Ackrediteringar
Antagningar
English Language Requirements
Certifiera din engelska kunskap med Duolingo English Test! DET är ett bekvämt, snabbt och prisvärt engelska onlinetest som accepteras av över 4 000 universitet (som det här) runt om i världen.