
PhD in
Ph.D. Ed.D. i utbildning North Dakota State University - Graduate School

Introduktion
Utbildningsdoktorandprogrammen förbereder forskare som främjar utbildningsforskning och praktik och upprätthåller yrkets integritet och vitalitet. Våra akademiker är förvaltare av disciplinen, individer som har anförtrotts att bevara, skapa och tillämpa kunskap i utbildning och att kommunicera pedagogisk kunskap till andra.
North Dakota State University erbjuder både Ph.D. och Ed.D. grader i utbildning, med tonvikt på vuxen- och samhällsutbildning, institutionell effektivitet eller organisatoriskt lärande och ledarskap. Ph.D. betonar studier och syntes av teori och forskning. Syftet med Ph.D. är att producera engagerade forskare som är engagerade i att främja kunskap och stipendium inom området och forskare-utövare med ett starkt djup i forskningsförberedelser för praktik. The Ed.D. examen fokuserar på att översätta teori och forskning till praktik och har det större målet att förbereda forskare-utövare som kommer att vara välinformerade, trovärdiga ledare inom området.
Vuxen- och samhällsutbildning
Vuxen- och samhällsutbildningens läroplan är utformad för att ge de kunskaper, färdigheter och erfarenheter som krävs för att främja karaktären, funktionen och omfattningen av vuxenutbildning i alla utbildningsmiljöer. Detta program förbereder akademiker för att bli ledare inom vinstdrivande och ideella branscher. Utexaminerade blir professorer i vuxenutbildning eller samhällsutbildning, ledare för ideella organisationer och konsulter för utbildningsutvecklingsprogram.
Institutionell effektivitet
Läroplanen för institutionell effektivitet är utformad för att ge de kunskaper, färdigheter och erfarenheter som behövs för att förstå institutionella prestationer i alla utbildningsmiljöer. Detta program fokuserar på rollen för bedömning, utvärdering och andra analystekniker som behövs för att stödja institutionell planering, policybildning och beslutsfattande. Utexaminerade blir bedömningsdirektörer vid eftergymnasiala institutioner och utbildningskonsulter.
Organisatoriskt lärande och ledarskap
Läroplanen för organisatoriskt lärande och ledarskap är utformad för att ge de kunskaper, färdigheter och erfarenheter som krävs för att främja organisatoriska förändringar i alla utbildningsmiljöer. Detta program utrustar akademiker för att bli effektiva ledare i utbildningssammanhang genom att integrera ledarskapsteori med praktik. Utexaminerade blir administratörer i grundskolor och gymnasieskolor, museer och ungdomsutvecklingsorganisationer.
Antagningar
Läroplan
Examenskrav
Kurser
Alla anmälningar till utbildningsdoktorandkurser måste godkännas av studentens handledare. Endast de kurser som godkänts av studentens handledningsnämnd får ingå i den slutliga studieplanen som leder till examen.
Kredittimmar
Utbildningens doktorandprogram kräver minst 90 terminstimmar utöver kandidatexamen (minst 60 terminstimmar utöver magisterexamen). Den rådgivande nämnden har befogenhet att godkänna upp till högst 30 högskolepoäng från en magisterexamen eller motsvarande. Ytterligare tio (10) timmar kan vara tillåtna om kandidaten har flera examensexamina eller kurser efter den första examen. Beslutet kommer att baseras på en granskning av kandidatens officiella utskrift(er). Kandidatens stora rådgivare och nämnd ansvarar för att godkänna utbildningsprogrammet och för att intyga att kandidaten uppfyllt de akademiska kraven för doktorsexamen. Doktorsexamen tilldelas för expertis och spetskompetens inom kandidatens valda studieområde som erkänts och godkänts av rådgivaren och kommittén, inte bara för en ackumulering av poäng.