PhD i utbildnings- och skolpsykologi
Prague, Tjeckien
VARAKTIGHET
4 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
Sista ansökningsdag för begäran
TIDIGASTE STARTDATUM
Begär tidigaste startdatum
STUDIEAVGIFTER
CZK 2 000 / per year *
STUDIEFORMAT
Blandad, På Campus
* online application fee: 720 CZK
Introduktion
Doktorandstudien är utformad som en förberedelse av forskare inom området utbildnings- och skolpsykologi, som ska delta i utvecklingen av psykologisk teori och forskning genom självständig kreativ verksamhet. Doktorandstudien kommer att fördjupa kunskapen inom området med tillämpning av tjeckisk och utländsk kunskap och forskningsresultat kommer att ytterligare utöka de metodologiska och forskningsmässiga färdigheterna och kompetensen hos doktorander, såväl som presentationsförmåga, med tonvikt på utbildnings- och skolpsykologi, andra psykologiska discipliner och samhällsvetenskaper. Fokus för doktorandstudien är avhandlingen, som har karaktären av det ursprungliga vetenskapliga arbetet. Genom den empiriskt-teoretiska eller teoretiska forskningens avhandling får doktoranden ny kunskap om det studerade ämnet och berikar därmed dess vetenskapliga beskrivning och konceptualisering. Avhandlingen är involverad i utvecklingen av fältet i nationell och internationell kontext. Syftet med studien är att förbereda forskare som vid en fortsatt akademisk karriär vid universitetet engagerar sig i pedagogisk, vetenskaplig och forskningsverksamhet inom utbildnings- och skolpsykologi, eventuellt även inom närliggande psykologiska discipliner och andra samhällsvetenskaper; i händelse av praktisk psykologisk aktivitet kommer arbetarna att teoretisera det givna området och omsluta det i ett bredare professionellt sammanhang.
Det är ett program utan specialisering.
Antagningar
Karriärmöjligheter
En examen från forskarutbildningen i utbildnings- och skolpsykologi är en expert inom utbildningsområdet som kan tillämpa förvärvade teoretiska, metodologiska och forskningsmässiga kunskaper och färdigheter på ett självständigt och kreativt sätt. Den är utrustad för individuellt och gruppvetenskapligt arbete inom området utbildnings- och skolpsykologi och relaterade discipliner. Han kan arbeta som lärare eller forskare vid ett universitet, samt som psykolog - utövare i utbildningsmiljö (rådgivningspsykolog, skolpsykolog, psykolog inom socialvården) med högre vetenskaplig kompetens om doktorandstudien följer grundutbildning i psykologi.
De förvärvade kunskaperna, färdigheterna och kompetenserna gör det möjligt för honom att arbeta professionellt inom ett brett spektrum av yrken, där han kommer att tillämpa djupa professionella och metodiska kunskaper om psykologi, kritiskt tänkande och professionell insikt.