Ph.D. i antropologi och social förändring
California Institute of Integral Studies
Nyckelinformation
Campus läge
San Francisco, Amerikas förenta stater
språk
Engelsk
Studieformat
Distansutbildning
Varaktighet
4 - 7 år
Takt
Heltid, Deltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Aktivism. Forskning. Social förändring.
Antropologi och social förändring är en liten, innovativ forskaravdelning med särskilt fokus på aktivistiskt stipendium, militant forskning och social förändring. Vår unika inställning till etnografisk forskningsmetodik löser traditionella hinder mellan forskning och politisk aktivism, mellan insiders och outsiders och mellan forskare och huvudpersoner. Etnografi är ett verktyg för att "skapa de villkor vi beskriver." Vi deltar i samforskningsprocessen för att utforska befintliga alternativ och möjligheter till social förändring.
Tillsammans med begåvade lärare, Ph.D. studenterna lär sig att tillämpa praktiken med direkta åtgärder på forskningsprocessen. Vi bestämde oss för att skapa de förutsättningar vi beskriver när vår forskning börjar förkroppsliga värdena i den värld vi vill skapa.
Om programmet
I en viss mening är vi en avdelning för postkapitalistiska studier. Vi vill dock inte hänvisa till någon utdrömd utopi eller till en spekulativ utforskning av futuristiska scenarier. Medan vi håller med Lewis Mumford om "vikten av att bygga slott i himlen" ser vi det som en ännu mer angelägen nödvändighet att studera alternativpolitik i det här och nu: behovet av att interagera med konkreta utopier som redan byggs, och att förstå andra världar som redan är möjliga.
Tillsammans med aktivisterna från många olika delar av världen tror vi att "en annan värld är möjlig". Vi påminns om de nya sociala rörelsernas roll är inte att erövra världen, utan att göra den på nytt. Vilken är då antropologins och andra samhällsvetenskapligas roll och ansvar? I en värld fylld med så många kriser verkar få saker vara mer relevanta än systematisk forskning av mothegemonisk kunskap och praxis. Samhällsvetare borde lämna pessimism för bättre tider. Antropologi är i synnerhet väl rustat att delta i den "nu -topiska" uppgiften att konstruera samhällsvetenskaplig kunskap som ser bortom kapitalism, hierarki och ekologisk katastrof.
Aktivistforskningens praxis och teknik utgör en viktig modell för prefigurativ samhällsvetenskap. Som en samtida antropolog, en vän till vårt program, noterade nyligen, när man "utför en etnografi, observerar man vad människor gör och försöker sedan reta ut de dolda symboliska, moraliska eller pragmatiska logikerna som ligger till grund för deras handlingar; man försöker att förstå hur människors vanor och handlingar är vettiga på sätt som de inte själva är helt medvetna om. "
Vi ber våra elever att göra just detta: att titta på dem som skapar livskraftiga alternativ, att försöka ta reda på vad som kan vara de större konsekvenserna av vad de redan gör och sedan erbjuda dessa idéer tillbaka, inte som recept, utan som bidrag, möjligheter-som gåvor.
Detta program erbjuder utrymme och möjlighet att engagera sig i många traditioner av radikalt vetenskap och emancipatorisk samhällsvetenskap. Vi anser att antropologer bör analysera, diskutera och utforska det möjliga; att de ska undersöka alternativa institutioner; att de behöver kollektivt reflektera och debattera dilemman med aktivistisk forskning. Den kollektiva ansträngningen att förstå "konkreta utopier" har formen av en analytisk och etnografisk studie av verkliga historiska alternativ i nuet. Detta kräver i sin tur ett seriöst engagemang med sociala rörelser som är involverade i framtagandet av alternativ. Studenter förväntas ha en utmärkt behärskning av historia, debatter och perspektiv på samtida sociala rörelser. Dessa rörelser existerar i det historiska, sociala och epistemologiska sammanhanget av kolonisering, utveckling och globalisering. Som bidragsgivare till en ny bok påminner oss om, lever mer än en av sex människor nu i slummen, över en miljard i en värld av arbetslös tillväxt, eller ingen tillväxt. Lösningar som erbjuds av den vanliga samhällsvetenskapen är ofta källan till problemet, och våra studenter förväntas ha en god förståelse för sammanflätade historiska processer för kolonisering, utveckling och liberal modernitet.
Doktorandprogrammet är utmärkande för sitt fokus på konkreta utopier. Vad är några av dem? Arbetarkooperativ i Oakland, sociala centra i Italien, autonoma rättssystem i Guerrero, gemensamma trädgårdar i Detroit, ockuperade självstyrda fabriker i Argentina, "bra regering" av zapatisterna, buenvivir (bra liv) och plurinationalism i Bolivia, deltagande demokrati i Kerala, solidaritetsekonomi i Mondragon, deltagande ekonomi i Winnipeg, blockets pedagogik i afroamerikanska samhällen, alternativ miljöism i afro-colombianska flodregioner, juridisk pluralism, migrations autonomi, marginaliserad medicinsk praxis i Sydasien, solidaritetsunionism i New York City, kommunalt jordbruk i Malawi, boendes demokrati i Sydafrika, Copwatch i LA, biologisk mångfald i Brasilien, återställande rättvisa i Ohio, kunskapsgemenskap och globalisering, oberoende medier och autonoma livsmedelssystem i Japan, är bara några av exemplen av prefigurativa kulturer. Det finns så många fler, och ett av våra elevers ansvar är att upptäcka dem.
Programmet är utmärkande i sin betoning på:
- Aktivistisk forskning om konkreta utopier
- Globala sociala rörelser och förlorade revolutionära skatter
- Frågor om kolonialism, globalisering, utveckling
- Anarkistiska, marxistiska och feministiska teoretiska perspektiv
- Politisk ekologi
- Integration av aktivism och stipendium: utveckla forskningskunskaper inom aktivistisk forskning, interkulturell översättning och emancipatoriskt tänkande
Många klasser innehåller en forskningskomponent, och doktorsavhandlingen är baserad på aktivistisk forskning. Aktivistiska forskningsramar inkluderar deltagande och samarbetsinriktade forskningsmetoder samt nyare forskningstekniker och strategier förknippade med militant forskning, muntlig historia och samforskningsstrategier.
Vår metod för antropologi
Programmet Antropologi och social förändring beskrivs bäst som aktivistisk forskning om konkreta utopier. Vi tror att god antropologi börjar och slutar inom området. Antropologi och social förändring är en del av den bredare rörelsen som försöker återföra etnografin till antropologins framkant. Tillsammans med bidragsgivare till bokprojekten Insurgent Encounters, Constituent Imagination och Engaging Contradictions är vi intresserade av den teoretiska potentialen för aktivistisk etnografi. Vi är särskilt intresserade av aktivistisk forskning om verkliga eller konkreta utopier, möjliga alternativ till den kapitalist-koloniala värld vi lever i. Både som forskare och aktivister är vi mindre intresserade av den "hänsynslösa kritiken av allt som finns" och mer av " prefigurativ "teori som i sin organisation förkroppsligar den typ av stipendium vi förespråkar. Att gå tillbaka till de kritiska begrepp vi tar från fältet och återlämna dessa begrepp till de människor vi forskar med, på ett sätt som är en gåva, är det som gör oss till både aktivister och antropologer.
Distinkt tillvägagångssätt för metodik
I vårt forskarutbildning ger vi särskild uppmärksamhet åt forskning och det vi kallar aktivistisk forskning. Vår signaturstrategi för metodiken vilar på undersökningen av olika forskningsmodeller och strategier i samband med aktivistisk eller militant forskning. Vi betonar samforskning och direkt handling, horisontalitet och egen aktivitet, sett som viktiga ingredienser i samarbetsvillig kunskapsproduktion. Aktivistisk forskning, vårt distinkta tillvägagångssätt för utredning, försöker kombinera forskningsintresse för militant etnografi, drift, kartläggning, samforskning, arbetarutredning och radikal muntlig historia med samarbetsvillig och engagerad deltagarobservation. I denna experimentella lek med olika former av politiskt engagerad samarbetsforskning strävar vi efter att konstruera en distinkt modell för aktivistisk forskning. Det andra elementet i vårt tillvägagångssätt är vårt aktiva intresse för andra sätt att organisera samhälle och liv, för alternativa men verkliga och konkreta utopier.
Deltagande tillvägagångssätt för lärande
Kandidatprogrammet i antropologi och social förändring samlar forskare och aktivister som inte engagerar sig i undervisning utan i saminlärning. Vår strategi för saminlärning är inspirerad av en lång och vacker utbildningshistoria som utvecklats i populära universitet, moderna skolor, jordens universitet och utan väggar och gratis skolor. Vi befinner oss i traditionen och arvet från pedagoger som Leon Tolstoy, Paul Robin, Francisco Ferrer, Emma Goldman, Alexander Niell, Ivan Ilich, Paul Goodman, Angela Davis, Bell Hooks och Paulo Freire. Vi är glada över att lära oss av tidigare utbildningserfarenheter i Bay Area: Black Panther -skolor, San Francisco Liberation School, New College of California och Berkeley Free School - det här är bara några av de spännande traditionerna som inspirerar vår pedagogiska vision. Vi uppfattar klassrummet som ett gemytligt utrymme för underlättande och konsultation, interaktiva och horisontella processer för kunskapsutbyte och produktion.
Gemytligt tillvägagångssätt för kommunikationskunskap
Vi erbjuder flera former av convivia, eller gemytliga utrymmen för kunskapskommunikation:
- Insight/Incite: vårt månatliga biografevenemang i samarbete med Sherman Street Cinema.
- Political Laboratory: hålls en gång varje termin som ett helglångt gemytligt möte med lokala eller internationella forskare som arbetar med ett visst projekt, studenter och utvalda deltagare från lokalsamhället. Tillsammans tänker de kollektivt på en viss idé, bok, koncept eller projekt.
- Autonom Classroom: en experimentell klass som skapats gemytligt av doktorand. studenter, en klass där världen vänds upp och ner, elever blir lärare, lärare blir studenter och alla doktorander designar självständigt en klass som de undervisar och hanterar själv under en termin.
- Guerrilla Workshop: ett improviserat evenemangsutrymme där studenter, lärare eller studenter och lärare presenterar sitt nuvarande arbete. Detta inkluderar papper som ska presenteras vid olika konferenser, rapportera tillbaka från akademiska eller aktivistiska evenemang och dialoger som är relevanta för antropologi, social rättvisa och kritisk teori.
- Dialoger och förhör: I stället för att förhöra människor, i denna offentliga konvivia, samordnad av Sasha Lilley, förhör vi idéer. Detta tar formen av ett samtal varje månad mellan aktivistjournalister och framstående arrangörer och aktivistintellektuella.
- Nomadic Cafe: där vi har nomadiska diskussioner om utrymmen, platser och icke-mellanslag.
Evenemang, workshops, forskningsarbetsgrupper och besökande forskare
Programmet är regelbundet värd för föreläsningar, konferenser och workshops om olika sociala rättvisefrågor som sammanför forskare, aktivister och artister, både lokala och internationella. Ett politiskt laboratorium på en dag om Radical Pasts, Radical Futures kombinerade den intellektuella och politiska erfarenheten av sociala rörelseteoretiker och aktivister Selma James, Peter Linenbaugh, Andayie, George Katziaficas, Ruth Reitan och Scott Crow.
Aymara feminist från Bolivia, Julieta Paredes, höll en workshoppresentation av "feminismo communitario". Mot spannmålsproducenten intervjuade Sasha Lilley Iain Boal om sin bok om kommuner i norra Kalifornien. Silvia Federici och Selma James höll föreläsningar och organiserade ett politiskt laboratorium kring frågan om reproduktivt arbete och allmänheten. Anarkistisk antropolog David Graeber höll en nyckelföreläsning om de första 5000 åren med skuld. Arturo Escobar presenterade om antropologi och postkapitalism.
Våra besökande aktivistforskare inkluderar John Holloway, Jason W. Moore, Silvia Rivera Cusicanqui, David Graeber, Silvia Federici, Arturo Escobar, Adrienne Pine och Havin Guneser. Vi är medsponsorer av evenemang som konferenser i amerikansk indisk rörelse i väst, Howard Zinn Bookfair, The Western Workers Labor Heritage Festival, World-Ecology Research Network årliga konferenser, Anarkiststudiekonferenser, Revolutionary Organizing Against Racism Conference, och Institute for Social Ecology sommerskola . Antropologi och sociala förändringsprogrammet har nu ett eget bokavtryck- Kairos- med PM Press-utgivarna.
Antagningar
Läroplan
Onlinekurserna presenteras i veckomoduler som inkluderar läsningar, diskussionsforum och synkron och asynkron videoinstruktion.
Varje termin hålls också en veckolång intensivkurs på campus för att främja samhällsbyggande samtidigt som det samlar på sig enheter. Under veckan kommer du att få en inspirerande upplevelse som inkluderar fältarbete, färdighetsbaserade personliga kurser, delta i offentliga samtal och filmvisningar och andra samarbetssessioner.