Phd Kemi Didaktik

University of Hradec Králové, Faculty of Science

Programbeskrivning

Läs den officiella beskrivningen

Phd Kemi Didaktik

University of Hradec Králové, Faculty of Science

Doktorsavhandling om kemi didaktik är kulmen på tre nivåer högskoleutbildning. Är en riktad jord i forskningsverksamhet inriktad på undervisning och lärande kemi, som grundar sig på att fördjupa kunskapen om kemi didaktik och från det berörda området kemi, pedagogik, psykologi, datavetenskap och andra discipliner, att lära sig metoder för vetenskapligt arbete i de nämnda områdena och kommer att bidra avsevärt till en omfattande förbättring av arbetet med kemilärare på olika nivåer i utbildningssystemet, experter på att skapa läroplan och dess utvärdering i enlighet med aktuella vetenskapliga rön och forskning. Gren innehåller en rad ämnen, till exempel omvandlingen av den vetenskapliga kunskapen om kemi processer i kemi undervisning och lärande, forskning och utveckling av skol kemiska experiment, IKT-tillämpningar inom kemisk utbildning, miljömässiga och toxikologiska aspekter av kemi utbildning mm Obligatorisk del av studien avser förvärvet av djup kunskap om kemididaktik (pedagogiska teori och praktik i kemi), utvalda områden för specialiserad kemi och pedagogisk metodik och särskilt kemi didaktisk forskning. Individuell studieplan kan få mer specifika kunskaper och färdigheter, i synnerhet genom valbara kurser.

sökanden profil

Akademiker i masterprogram kemilärare utbildning även för mindre och gymnasieskola eller utexaminerade från master utbildningen kemi och program släktingar som har genomgått ytterligare pedagogiska studier eller på annat sätt få en lärarexamen i enlighet med gällande föreskrifter.

Inträdesprov

Genom intervjun verifieras sökandes kunskapsnivå, djupet av hans teoretiska kunskaper, förutsättningar för självständigt skapande vetenskapligt arbete inom området kemi didaktik. Den sökande ska lämna en kort plan för hans avhandlingsprojekt och ger bevis på någon tidigare yrkeserfarenhet och publikationer. Upptagande intervjun kontrollera kunskaper i ett främmande språk (engelska, tyska eller ryska).

Absolut Profil

Akademiker i doktorsavhandling Chemistry didaktik har omfattande kunskap om den komplexa som kan användas i undervisning, vetenskaplig forskning och förvaltning när det gäller allmän och yrkes kemisk utbildning. De kan kreativt lösa problem inom utbildning; de har möjlighet att utforma och genomföra forskning, särskilt när det gäller kemiska utbildning. Utbildad kan arbeta som högkvalificerade universitetsavdelningar engagerar sig i yrkesutbildning av kemilärare (och andra vetenskapsområden), dvs vid kemiska institutioner och avdelningar för kemisk utbildning (naturvetenskaplig utbildning), forskningsinstitut och organisations-administrativa institutioner som arbetar med allmän och specialiserad kemisk utbildning, adekvat arbetsplats inom beslutssfären (metoder för vidareutbildning av kemilärare, personal, skolinspektion, chefer på olika utbildningsnivåer), nationella och internationella institutioner och organisationer med inriktning på forskning i allmänhet och specialiserad kemisk (vetenskaplig) utbildning. Akademiker kan också arbeta inom förlagsbranschen, med fokus på produktion av läroböcker och företag inriktade på utveckling och läromedel de. Doktorandstudier utgör en betydande förändring i kvalificering av lärare i gymnasieskolor, där undervisningen i kemi är ett allmänt kurser, men även i yrkesskolor, där undervisningen i kemi som professionella kurser. Erhålla forskning och pedagogiska meriter Ph.D. blir standardläge för ytterligare professionell utveckling (t.ex. assoc. professor och Professor förfaranden).

Rekommenderad studie litteratur

BARKE, H.-D., HAZARI, A., YITBAREK, S. Misconceptions in Chemistry. Berlin, Heidelberg, New York: Springer, 2009
BORG, WR, GALL, MD Educational Research. New York: Longman, 1989
ABELL, SK, LEDERMAN, NG (red.) Handbook of Research on Science Education. Oxford: Routledge Taylor & Francis Group, 2007
BILEK, M. (Red.) Forskning, teori och praktik i kemi didaktik. Forskning och forskningsinriktade studier. Proceedings of the 23: e internationella konferensen om kemiundervisning. Hradec Kralove: Gaudeamus, 2014. [On-line] http://edu.uhk.cz/didchem/pdf/chemie.pdf [cit.15.10.2012]

ÅTGÄRDSPROCEDUR:

Ansökningsfrist: 30 juni (för att starta studier i september)
Sökande måste skicka

  • ifylld ansökningsblankett
  • en kopia av universitetsexamen som intygar att den sökande har slutfört Masterstudier (detta dokument måste översättas till engelska och verifieras av en notarie)

Examens omfattning och innehåll:
Entréintervju.

Alla dokument måste skickas till:
International Relations Office
University of Hradec Králové
Naturvetenskapliga fakulteten
Rokitanskeho 62
500 03 Hradec Kralove
Tjeckien

och till e-post: study@uhk.cz

Denna skola erbjuder program i:
  • Engelska


Senast uppdaterad December 17, 2017
Varaktighet & Pris
Denna kurs är På campus
Start Date
Startdatum
Sept. 2018
Duration
Varaktighet
Heltid
Information
Deadline
Locations
Tjeckien - Hradec Kralove, Hradec Králové Region
Startdatum: Sept. 2018
Sista anmälningsdag Kontakt Skolan
Slutdatum Kontakt Skolan
Dates
Sept. 2018
Tjeckien - Hradec Kralove, Hradec Králové Region
Sista anmälningsdag Kontakt Skolan
Slutdatum Kontakt Skolan