Ph.D. i allmänna frågor i geografi

Allmänt

Programbeskrivning

Allmänna frågeställningar i geografi som ett doktorandprogram är ett försök att hitta de berörande / intersected ämnen som länkar de tidigare doktorandstudierna. Faktum är att den snabba utvecklingen av geografiska områden under det senaste halvt seklet medförde en exceptionell differentiering, medan de gemensamma nämnarnas gemensamma nämnare försvagades.

Stärkandet av ömsesidiga kopplingar mellan enskilda områden inom geografi utgör en viktig uppgift både för vidareutveckling av geografi som vetenskap och uppfyllande av samhällets akuta behov. Detta förknippas med det faktum att det nuvarande landskapet, som fokus för geografisk studie, genomgår stora förändringar både på lokal och regional nivå, såväl som på statens, kontinentala och globala nivåer. Forskningen är emellertid huvudsakligen materialiserad inom specialiserade discipliner. Till följd av detta blir en bristande sammankoppling av olika aspekter av viktiga frågor om forskningen om naturens och samhällets växelverkan och förstärkning av holistiska tillvägagångssätt för problemlösning.

De avgörande problemen borde inte bara studeras utan också representeras i utbildningsförfarandet som dess integrerade delar. Det är bara geografi på grundskolan och gymnasieskolan (liksom ett antal icke-geografiska program på universiteten) som borde spela en motsvarande integrerande roll för ett paraplyfält. Den missförståelsen av den här integrationspotentialen i geografi av utarbetarna av den kurrikulära reformen av den tjeckiska utbildningen och den traditionella vetenskapsavdelningen / ämnen / discipliner i sociala och naturvetenskapliga sfärer kan också tillskrivas den långvariga frånvaron av en liknande, omfattande uttänkt doktorandprogram i miljöen för den tjeckiska högskolan. Det är ett mål för doktorandprogrammet att fördröja detta tillstånd. Geografi är ett tvärvetenskapligt fält med en särskiljande, men inte alltid använd potentialen för tvärvetenskapligt samarbete.

Studierna fortsätter i tre tematiska riktningar som integrerar karaktären av geografisk forskning: a) Geografisk tanke; b) landskapsutveckling c) Geografisk utbildning. Det antas att en av dem är ett huvudfokus i forskningsansatsen för en doktorand. studerande. De återstående två kommer att tillåta en doktorandstudent att vara fast förankrad i det allmänna, integrera frågan om geografiska fält.


Beskrivning av verifierings- och utvärderingskriterier

Entréprovet är en enomgång i form av en intervju. På grundval av en skriftlig ansökan som lämnas in elektroniskt tillsammans med ansökan men senast den 19 maj 2019 kan dekanen tillåta att tentamen genomförs via informations- och kommunikationsteknik, men endast av allvarliga och dokumenterade skäl som hälsa eller studier utomlands.

Under tentamen ska kandidaten visa de tekniska och språkliga färdigheterna för att studera det angivna programmet, tillsammans med attribut som är nödvändiga för vetenskapligt arbete. Examinationen bedöms med högst 100 poäng, varav 10 poäng ges som en bonus för att ge en mer specifik uppfattning om studieinnehållet och det planerade avhandlingsarbetet i frivillig ansöknings bilaga, inklusive avhandlingens ämne, en kort notering, förväntad övervakningsavdelning och samtycke från en särskild handledare att övervaka sådant doktorandprojekt.


Villkor för antagning

Antagningen till doktorandstudier är villkorad av ett framgångsrikt genomförande av ett masterprogram.

Verifieringsmetod: inträdesprov
Bekräftelsedatum (tillträde) från: 17.06.2019 till: 28.06.2019
Alternativt datum (antagningsprov) från: 08.07.2019 till: 19.07.2019


Regler om undantag från inträdesprov

Inträdesexamen kan avstå från en skriftlig förfrågan från kandidaten, förutsatt att de framgångsrikt har ansökt om ett STARS-projekt under det angivna läsåret. En sådan begäran, tillsammans med dokumentation om att villkoren är uppfyllda, måste lämnas in (men inte elektroniskt) senast den 19 maj 2019.


Karriärmöjlighet

Denna examen är väl förberedd för arbete, antingen självständigt eller som gruppmedlem i vetenskapliga, forsknings- och pedagogiska områden. Han / hon har en bred förståelse för generella geografiska problem, både när det gäller teori och frågor som integrerar geografiska ämnen med andra relaterade områden (nämligen utveckling och utnyttjande av landskapet) samt inom området för geografi i både tjeckiska och internationella sammanhang. Den studerande kan tillämpa sin kunskap om teorier och begrepp (t.ex. utvecklingen av geografiskt tänkande, geografisk syntes, prognoser för miljöförändringar). Han / hon är aktiv inom vetenskaplig forskning och utbildning (konceptuell, skrivande och granskning, läroplanutveckling, utveckling av utbildningsprogram och material, främjande av geografisk kunskap).

Senast uppdaterad Mar 2020

Om skolan

The Faculty of Science, Charles University, Prague is leading academic institution in the field of natural sciences in Czech republic a Middle-european region. It provides education in biology, chemis ... Läs mer

The Faculty of Science, Charles University, Prague is leading academic institution in the field of natural sciences in Czech republic a Middle-european region. It provides education in biology, chemistry, geology and geography. Läs mindre