Doktorsexamen i religionsfilosofi

Allmänt

Programbeskrivning

Syftet med doktorsstudier inom religionsfilosofi är att studenterna på vanligt sätt för avancerade studier odlar sin förmåga att undersöka, använda filosofiska verktyg och metoder, religiösa fenomen och frågor som rör den religiösa dimensionen av mänsklig kultur, inklusive teologisk tanke och dess traditioner. Eleverna lär sig att reflektera kritiskt på dessa tillvägagångssätt och deras resultat och tolka dem både i sitt specifika sammanhang och inom ramen för nuvarande akademisk kunskap. I direkt samband med dess tvärvetenskapliga karaktär utvecklar detta studieprogram de färdigheter som krävs för att analysera komplexa problem och studenterna lär sig att kombinera olika specialperspektiv och diskurser vid utvärdering av specifika fynd och test hypoteser samtidigt som man säkerställer att de använda metoderna är lämpliga , tänkandet är exakt och komplexa eller kontroversiella problem uttrycks tydligt. Studiet leder inte bara till förvärv av expertkunskap och färdigheter utan utvecklar också förmågan att förstå åsikter, begrepp, läror och teorier som är otraditionella eller skiljer sig från sina egna, odlar argumentativa metoder för kritisk debatt och fördjupar förmåga att utvärdera sig själv och att formulera sin egen åsikt eller position.


Beskrivning av verifierings- och utvärderingskriterier

Beskrivning av förfarandet och kriterier för utvärdering

Prövningsexamen är muntlig och sker i en omgång.

Element, innehåll och metod för utvärdering av antagningsprov:

  1. En vetenskaplig diskussion om dispositionsplanen för den avhandling som har lämnats in, där en utvärdering görs av faktaplanens faktiska och metodiska kvalitet, dess innovativa potential och sökandens förmåga att presentera och försvara sin forskning. En del av diskussionen äger rum på ett främmande språk som valts av sökanden (engelska, tyska eller franska). Beroende på fokusplanen fokuseras sökandens kunskaper om relevanta gamla och moderna språk (till exempel latinska, grekiska, hebreiska, engelska, tyska och franska). Kommissionen utdelar sökanden från 0 till 60 poäng.
  2. En muntlig tentamen, under vilken sökandens kunskaper och orientering i den givna studiegrenen bedöms, i den utsträckning som omfattas av statliga tentamina på masternivå. (Sökanden lämnar en förteckning över minst fem titlar som de har studerat i litteraturen.) Kommissionen utdelar sökanden från 0 till 40 poäng.

Bonuspoäng: Om studenten har hört utkastet till sitt avhandlingsprojekt med sin potentiella handledare och erhållit handledarens rekommendation för projektet och sitt skriftliga samtycke att ta hand om handledning av avhandlingen om sökanden godkänns, får sökanden 10 bonuspoäng.

Minsta antal poäng som krävs för godkännande: 75

Sökanden ska i förväg samråda med det valda temat och valet av planerad handledare med ordföranden för det berörda grenrådet.


Villkor för godkännande

Sökande kan godkännas för att studera om de vid inträdesexamen fick minst 75 poäng och samtidigt, baserat på antalet poäng som de erhöll, slutade på en lista på sökande som motsvarade antalet sökande (fast i förskott) för att accepteras för den aktuella filialen. (Se kraven för antagningsförfarandet för de enskilda filialerna.) Detta villkor är uppfyllt av alla de sökande som får samma antal poäng som den sökande som slutligen slutförde på listan som kvalificerar för godkännande. Antalet sökande som ska accepteras fastställs separat för heltids- och deltidsstuderande.


Villkor för antagning

Antagning till doktorandutbildningen förutsätter att en kandidatexamen avslutas.

Verifieringsmetod:


Rekommenderad litteratur, provfrågor

Individuell, beroende på doktorsprojektets karaktär.


Karriärmöjlighet

Kandidater har kunskap om de teoretiska grunderna för kritiskt tänkande, särskilt med hänsyn till den kristna filosofiska traditionen och filosofins teologiska sammanhang, är välinformerade om detaljerna i filosofins och filosofiska religionshistoria och är bekanta med aktuella trender i vetenskapligt forskning. De är språkligt utrustade för forskningsarbete med källor. De är skickliga i metoderna för specialistarbete och är bekanta med reglerna för kritisk analys och tolkning. De kan presentera resultaten av deras akademiska arbete i samband med en diskussion mellan specialister. De är kvalificerade att självständigt utföra forskningsarbete och vara aktiva inom sitt område inom en akademisk undervisningskapacitet.

Senast uppdaterad Mar 2020

Om skolan

The Protestant Theological Faculty (originally known as the Hus Czechoslovak Protestant Theological Faculty) was founded in Prague on 28 April 1919. Before the First World War, there had been many res ... Läs mer

The Protestant Theological Faculty (originally known as the Hus Czechoslovak Protestant Theological Faculty) was founded in Prague on 28 April 1919. Before the First World War, there had been many restrictions on Protestants in the Czech lands (which were part of Catholic Austria at the time) and candidates for the ministry had to go to Vienna to study. Läs mindre