Doktorsexamen i företagsledning och ekonomi

Allmänt

Programbeskrivning

Företagsledning och ekonomi

Fakultet: FBM Förkortning: DSP-CME / DSP-CME-KS

Acad. år: 2020/2021

Studietyp: doktorsexamen

Studieprogramkod : P0413D050007

Examensbevis: Ph.D.

Undervisningsspråk: engelska

Ackreditering: 28.5.2019 - 28.5.2029

Studieform Heltidsstudie / Kombinerad studie

Standard studielängd

4 år

Programledare

Studiens mål

Doktorandprogrammet för företagsledning och ekonomi syftar till att utbilda experter som är högt kvalificerade för forskning inom företagsledning, för att undervisa och bedriva forskning vid universitet och arbeta i internationella organisationer, inhemska och globala företag.
Tyngdpunkten läggs på att förvärva djup och systematisk kunskap och förståelse för teorier och behärska moderna metoder och förfaranden som är tillämpliga på ekonomi som ett vetenskapsområde, därefter på att använda avancerade metoder för forskning inom ekonomi, företagsledning och att utveckla expertis inom ekonometrik.
Studenterna koncentrerar sig på sin egen forskning och hittar lösningar på forskningsproblem med fokus på omfattande och teoretisk bakgrund för de hittade lösningarna. En integrerad del av studenternas aktiviteter är att publicera forskningsresultaten, deras tolkning och efterföljande presentation i olika former (presentation på forskningsforum, vid vetenskapliga konferenser, skrivpapper, att utforma och presentera forskningsprojekt etc.), men framför allt, skriva och försvara en avhandling.

Graduate profil

En examen i företagsledning och ekonomi har förvärvat mycket specialiserad, systematisk kunskap om teorier, koncept och metoder inom företagsledning och ekonomi, vilket är bland de bästa på internationell skala och därmed förbättrad teknisk expertis och färdigheter, liksom som djup och systematisk kunskap och förståelse för avancerade matematiska och statistiska metoder för kvantitativ och kvalitativ dataanalys inklusive djup och systematisk kunskap om metoder och procedurer för vetenskapligt arbete.
Kandidater kommer att hitta jobb av högt kvalificerade experter i forskningsorganisationer som chefer för forsknings- och utvecklingsgrupper och kan också undervisa och göra forskning vid universitet, i internationella organisationer, hos inhemska och globala företag.

Uppfyllningskriterier

Studiekraven för studenter på företagsledningsprogrammet finns i enskilda läroplaner.
Det viktigaste ämnet är Metodik för vetenskap och forskningsarbete i ekonomi och ledning, som erbjuds i samarbete med Tjeckiens akademiska vetenskapsakademi. Programmets huvudsakliga mål är att lära eleverna hur man forskar, förbättra sina kunskaper och praktiska färdigheter som behövs för vetenskapligt arbete, samt att lära dem att skriva en bra avhandling.
Det första året inkluderar även Ekonomi III-kursen som syftar till att förbättra användningen av analysverktyg som behövs i mikroekonomi, särskilt beträffande analysen av utbudsdelen av marknadsmekanismen med särskild tonvikt på matematiska modeller, och bekanta eleverna med alternativa tillvägagångssätt. och tillförselformning. I den makroekonomiska delen kommer tonvikt att läggas på teorin om exogen, endogen ekonomisk tillväxt och teorin om statlig politik, vilket förbättrar elevernas förmåga att tillämpa den förvärvade kunskapen i samband med företagsledningen. Det andra året inkluderar den obligatoriska kursen för akademisk skrivning för att utveckla elevernas kommunikationsförmåga som behövs för att beskriva deras forskning och allmänna akademiska genrer samtidigt som de förbättrar deras stilistiska färdigheter typiska för akademiska skrifter.
Under det andra året måste eleverna välja en av nedan listade kurser för att öka deras expertis och färdigheter som krävs för att skriva en kvalitetsavhandling.
• Ledningsteori;
• Hållbarhet och cirkulär ekonomi;
• Informationshantering;
• Marknadsteori;
• Business Management Theory;
• Teori och praktik för ekonomisk förvaltning;
• Metoder för ekonomisk förvaltning av företag;
De obligatoriska kurserna och den valda valfria avslutas sedan med en tentamen.
Eftersom en individuell läroplan måste omfatta forskningsverksamhet baserad på avhandlingsfokus, från och med det första året, krävs följande forskningsresultat (forskningsresultat I-IV):
• Under det första året måste en student ha minst en publikation (ett bidrag till ett inhemskt / internationellt konferensförfarande eller uppsats publicerat i en granskad tidskrift) motsvarande avhandlingsfokus, med strukturen för ett forskningsdokument med ett författarskap av minst 80%. Studenten får en kredit för uppfyllandet av detta villkor från sin handledare.
• Minst en publikation krävs också under det andra året (papper i en tidning av Jimp- eller JSC-typ eller ett bidrag till konferensen för svarandes typ) med ett författarskap på minst 80%. Studenten får en kredit för uppfyllandet av detta villkor från sin handledare.
• Minst en publikation krävs under det tredje året (forskningsdokument i en tidskrift av Jimp eller JSC) motsvarande avhandlingsämnet med ett samförfattarskap på minst 80%. Studenten får en kredit för uppfyllandet av detta villkor från sin handledare.
• Under det fjärde året förväntas en doktorand publicera minst ett forskningsuppsats i en tidskrift av Jimp-typ relaterad till doktorandens doktorandfokus, eller flera uppsatser med ett författarskap om 100%. Studenten får en kredit för uppfyllandet av detta villkor från sin handledare.
De nödvändiga forskningsresultaten enligt definitionen ovan stöder starkt internationaliseringselementet eftersom uppfyllandet av publiceringskraven (särskilt under tredje och fjärde året) endast är möjligt om de publicerade artiklarna är skrivna på engelska.
På grund av doktorandens starka accent på forskning med resultat som återspeglas i avhandlingen krävs också en presentation av doktorsavhandlingens fokus för att hjälpa till att bedöma inställningen av avhandlingens mål, framstegen i arbetet med det valda ämnet, den förväntade forskningen avhandlingens bidrag samt forskningsmetodik. Studenten får en kredit för att uppfylla detta krav från sin handledare.
För att förbättra avhandlingarnas kvalitet måste doktorander presentera ett "litet försvar för avhandling" vid den övervakande avdelningen. Detta försvar bör hjälpa till att bedöma avhandlingens vetenskapliga bidrag, forskningsmetodiken och uppfyllandet av avhandlingens huvudsakliga och partiella mål. Studenten får en kredit för en framgångsrik presentation från sin handledare.
En integrerad del av varje enskild läroplan är skyldigheten att fullfölja ett utländskt praktikläge - Stanna vistelse under tredje eller fjärde året utomlands vid ett universitet eller forskningsorganisation vars forskningsfokus är detsamma eller relaterat till avhandlingen. Vistelsen ska bidra till utvecklingen av studentens expertis och färdigheter inom det givna problemområdet, hjälpa honom eller henne att upprätta internationella kontakter, bredda sin erfarenhet och ge honom eller henne möjligheter att engagera sig närmare i det vetenskapliga samhället som hanterar problem relaterat till avhandlingsfokus. Vistelsen är en termin. Studenten får kredit för en fullständig vistelse från sin handledare.
För studenter i det kombinerade studieläget kan vistelsen i utlandet ha form av vistelse på jobbet på ett företag eller institution som arbetar med problem relaterade till avhandlingsfokus.
Studenten får kredit för en fullständig vistelse från sin handledare.
Som en viktig del kommer en individuell läroplan för en doktorand på heltid att innehålla undervisningspraxis som behövs för att förbättra presentationsförmågan. Som regel innehåller denna undervisningspraxis i de fyra första semestrarna i genomsnitt 4 lektioner i veckan. För studenter i kombinerat studieläge ersätts sådan praxis av deras publiceringsverksamhet med minst en publikation (ett papper i en typ Jimp-tidskrift eller ett bidrag till ett konferensförfarande av typ D med ett författarskap av 100% eller flera publikationer med medförfattarskapen på totalt 100%. Studenten får en kredit för att uppfylla detta krav från sin handledare.
Doktorander i det kombinerade studieläget krävs inte att dyka upp på tillsynsavdelningen regelbundet, men de måste delta i de kurser som erbjuds, samråd och andra evenemang relaterade till den individuella läroplanen efter instruktioner från handledaren.

Skapa studieplan

Doktorandprogrammet för företagsledning och ekonomi erbjuds på grundval av individuella läroplaner som upprättats av handledare i samarbete med studenterna. En individuell läroplan omfattar fyra akademiska år som ger studenten den expertis och färdigheter som krävs för att göra forskning. Ett utkast till varje enskild läroplan måste diskuteras och godkännas av doktorandkommittén. Vid utformningen av en doktorandstudie läggs tonvikten på:
• läroplan / studie;
• oberoende vetenskapliga och forskningsverksamheter relaterade till avhandlingsfokus;
• internationalisering med stöd av vistelse utomlands;
• undervisningspraxis;
Den centrala delen av en individuell läroplan är uppdelningen av studien och genomförandet av de obligatoriska teoretiska och valfria kurserna. Det första året innehåller två obligatoriska kurser:
• Metod för vetenskap och forskningsarbete inom ekonomi och ledning (prof. Ing. Vojtěch Koráb, Dr., MBA)
• Ekonomi III (dok. Ing. Och Ing. Stanislav Škapa, doktoransvarig och lärare 60%, doktor Ing. Zinecker Marek, doktorand, lärare 40%,)
En obligatorisk specialkurs undervisas under det andra året:
• Akademisk skrivning (doktorsexamen Milena Krhutova, doktorsexamen)
Därefter kan eleverna välja en obligatorisk valfri kurs som förbättrar den kompetens och färdigheter som krävs för att skriva en bra avhandling. Dessa är följande kurser:
• Management Theory (doc. RNDr. Anna Putnová, Ph.D., MBA);
• Hållbarhet och cirkulär ekonomi (prof. Ing. Alena Kocmanová, doktorsexamen);
• Informationshantering (dok. Ing. Miloš Koch, CSc.);
• Marknadsteori (dok. Ing. Vladimír Chalupský, CSc., MBA, ansvarig person och lärare 50%, doktor Ing. Vít Chlebovský, doktorand 50%);
• Business Management Theory (doc. PhDr. Iveta Šimberová, Ph.D.);
• Teori och praktik för ekonomisk förvaltning (prof. Ing. Mária Režňáková, CSc.);
• Metoder för ekonomisk förvaltning av företag (dok. Ing. Tomáš Meluzín, doktorsexamen);
Varje obligatorisk teoretisk eller valfri kurs genomförs av en tentamen.
Eftersom en individuell läroplan måste omfatta forskningsaktiviteter baserade på avhandlingsfokus, från och med det första året, krävs forskningsresultat.
På grund av doktorandens starka accent på forskning med resultat som återspeglas i avhandlingen krävs också en presentation av doktorsavhandlingens forskningsplan för att hjälpa till att bedöma uppsatsen för avhandlingsmål, framstegen i arbetet med det valda ämnet, den förväntade forskningen avhandlingens bidrag samt forskningsmetodik.
För att förbättra avhandlingarnas kvalitet måste doktorander presentera ett "litet försvar för avhandling" vid den övervakande avdelningen. Detta försvar bör hjälpa till att bedöma avhandlingens vetenskapliga bidrag, forskningsmetodiken och uppfyllandet av avhandlingens huvudsakliga och partiella mål.
En integrerad del av varje enskild läroplan är skyldigheten att fullfölja ett utländskt praktikläge - Stanna vistelse under tredje eller fjärde året utomlands vid ett universitet eller forskningsorganisation vars forskningsfokus är detsamma eller relaterat till avhandlingen. Vistelsen ska bidra till utvecklingen av studentens expertis och färdigheter inom det givna problemområdet hjälpa honom eller henne att upprätta internationella kontakter, bredda sin erfarenhet och ge honom eller henne möjligheter att engagera sig närmare i det vetenskapliga samhället som hanterar problem relaterade till avhandlingsfokus. Vistelsen är en termin.
I det kombinerade studieläget kan vistelsen vara i form av en arbetsupplevelse på ett företag eller institution med en student som arbetar med problem relaterade till avhandlingsfokus. Studenter som bor utomlands måste också bevisa sina språkkunskaper. Studenten får kredit för en fullständig vistelse från sin handledare.
Som en viktig del kommer en individuell läroplan för en doktorand på heltid att innehålla undervisningspraxis som behövs för att förbättra presentationsförmågan. Som regel innehåller denna praxis i de fyra första semestrarna i genomsnitt 4 lektioner i veckan. För studenter i kombinerat studieläge ersätts sådan praxis av deras publiceringsaktiviteter.
Därefter inkluderar en individuell läroplan andra, inte mindre viktiga, aktiviteter som förbättrar studentens forskningsprofil. Det handlar särskilt om ansökningar om bidrag (t.ex. Juniorprojekt som en del av specifik forskning), deltagande i inhemska och internationella konferenser.
Strukturen och innehållet i en doktorandens läroplan är en del av informationssystemet Apollo.

Vilka examensprogramtyper kan ha föregått

Företagsledning och ekonomi doktorandprogrammet är avsett för akademiker i ekonomiska masterprogram.

Utgivna ämnen för doktorandprogrammet

  1. Alternativ företagsteori som ett medel för företagsledning

    Forskningen kommer att fokusera på analysen av det aktuella tillståndet för alternativa teorier för företaget och deras tillämpning i företagsledningen och utformningen av modeller och teorier som härrör från dessa alternativa teorier, förklara strategierna för toppledningens beslutsfattande på verkligt sätt miljö.

    Lärare : Škapa Stanislav, doc. Ing. et Ing., Ph.D.

  2. Affärsmodeller hållbar innovation

    Många författare definierar affärsmodellinnovation ur hållbarhetssynpunkt, men nyckelaspekten i alla expertutlåtanden är att affärsmodellen förstås som sträcker sig utöver företagets enhet, dess kunder och aktieägare och även inkluderar värdeskapande för viktiga intressenter. . Syftet är att utforma metodik för hållbar innovation av affärsmodellen genom prototypdesign av en lämplig modell för hållbar innovation på utvalda marknader.

    Lärare : Šimberová Iveta, doc. PhDr., Ph.D.

  3. Digital transformation av affärsmodeller

    Företagens beteende på målmarknader påverkas mer och mer av utvecklingen av digitala trender och marknader. Arbetet bör kartlägga de senaste teoretiska kunskaperna inom detta område och kartlägga vikten och hinder för företagsledningen för att utveckla möjliga strategier för den så kallade digitala omvandlingen av affärsmodeller.

    Lärare : Šimberová Iveta, doc. PhDr., Ph.D.

  4. Marknadsföring inom era för digital transformation

    Forskning fokuserad på marknadsföringskonceptförändringar relaterade till affärsutvecklingen digitalisering. Primärt fokus på produktionsföretag på både B2B- och B2C-marknader. Forskning fokuserad på begrepp som använder produktanpassningar.

    Lärare : Chlebovský Vít, doc. Ing., Ph.D.

  5. Optimal hantering av en dynamisk ekonomisk modell med förseningar

    Tillämpning av en ny global metod för konstruktion av marginella problem för system med vanliga differentiella ekvationer med försenade argument för utvald ekonomisk dynamisk modell, analys av modellbeteende beroende på förändringar av inputdata, optimering av kontroll

    Lärare : Půža Bedřich, doc. RNDr., CSc.

  6. Kvantitativa metoder för hantering av beslutsfattande

    Forskningen kommer att fokusera på analysen av det aktuella tillståndet för kvantitativ ansatsapplikation i företagsledningen och på utformningen av modeller som används som ett verktyg för att stödja ledningens beslutsfattande.

    Lärare : Doskočil Radek, doc. Ing., Doktorsexamen, MSc

  7. The Political Economy of Disintegration: Bedömning av ekonomiska konsekvenser i termer av små och medelstora företagarskap

    Denna forskning syftar till att identifiera nyckelfaktorer, som kan vara kritiska när man överväger de nuvarande tendenserna till sönderfall ur perspektivet för små och medelstora företag baserade Tjeckien.

    Lärare: Zinecker Marek, dok. Ing., Ph.D.

  8. Användning av mjuka datormetoder som stöd för beslutsprocesser i företagskontroll

    Användning av mjuka datormetoder och dess applikationer som ett stöd för beslutsprocesser i företagskontroller för att öka beslutets kvalitet och snabbhet.

    Lärare: Dostál Petr, prof. Ing., CSc.

  9. Verktyg och metoder för prissättning av naturmonopol

    Temat fokuserar på de kritiska analysverktygen respektive monopolistiska prissättningsstrategier. oligopolistiska företag som verkar inom sektorer som är naturliga eller höga hinder för inträde.

    Lärare : Škapa Stanislav, doc. Ing. et Ing., Ph.D.

Senast uppdaterad Mar 2020

Om skolan

Brno University of Technology (BUT) is the largest technical/engineering university in the Czech Republic (21 000 students, 8 faculties, 3 university institutes) and one of the leading teaching and re ... Läs mer

Brno University of Technology (BUT) is the largest technical/engineering university in the Czech Republic (21 000 students, 8 faculties, 3 university institutes) and one of the leading teaching and research universities in central Europe. Läs mindre