Den 29 maj 2019 inrättades doktorandskolan vid University of Wrocław, en organiserad form av doktorandutbildning. Utbildningen av doktorander inom specifika discipliner kommer nu att genomföras på forskarhögskolor som är etablerade inom forskarskolan vid fakulteter som är lämpliga för respektive vetenskapsråd.
Utbildningsprogrammen vid doktorandskolan vid Wrocław universitet fokuserar både på att ge doktorander de högsta kvalifikationerna inom ett visst vetenskapligt område och att stödja dem vid genomförandet av sina doktorsavhandlingar, och på att dela den kunskap, färdigheter och erfarenhet som krävs för att självständigt hantera sina egna karriärer (inklusive att bygga en forsknings- och undervisningsverkstad, arbeta i tvärvetenskapliga och internationella team och stödja dem i att genomföra egna forskningsprojekt). Doktorander vid UWr doktorandskolan drar nytta av implementeringsdoktorer, Preludium BIS och OPUS -projekt. För närvarande utbildar doktorandskolan vid universitetet i Wrocław över 300 doktorander, var tionde var utlänning.
För närvarande finns det 16 högskolor på UWr . Doktorandskolan vid University of Wrocław erbjuder ett tjugotal kurser, inklusive några tillgängliga på engelska. Utbildning vid alla forskarskolor är gratis och varar i fyra år. Dessutom får varje doktorand vid doktorandskolan ekonomiskt stöd i form av ett stipendium.
Läroplanen vid Doctoral College of Political and Administrative Sciences tar hänsyn till rekommendationerna från Bolognaseminariet "Doktorandprogram för det europeiska kunskapssällskapet", som hölls 2005 i Salzburg på initiativ av det österrikiska federala ministeriet för utbildning, vetenskap och Kultur, det tyska federala ministeriet för utbildning och forskning och European University Association. Rekommendationerna och slutsatserna från seminariet marknadsförs kontinuerligt av European University Association.
Genom att lansera ett nytt program vid Doctoral College of Political and Administrative Sciences lägger vi särskild vikt vid tre av de rekommendationer vi tänker genomföra:
huvudkomponenten i läroplanen involverar doktoranderna i sin egen forskning,
doktoranderna uppfattas som proffs som har ett betydande bidrag att göra för att bredda kunskapen,
läroplanen för doktorandstudier förutsätter främjande av rörlighet - i den internationella dimensionen, mellan universitetet och andra enheter och inom universitetet mellan olika discipliner.