Doktorand inom pedagogisk innovation

Tecnológico de Monterrey - ITESM

Programbeskrivning

Läs den officiella beskrivningen

Doktorand inom pedagogisk innovation

Tecnológico de Monterrey - ITESM

Doktorandprogrammet i utbildningsinriktning syftar till att utbilda forskare som kan ge ny kunskap som bidrar till att utveckla sin disciplin och som är föremål för publicering, överföring och tillämpning. Programmet har i detta avseende utformats för att utbilda personer som kan utforma, genomföra och utvärdera pedagogiska lösningar på komplexa problem i landet och det moderna samhället. Programmet har fyra forskningslinjer som gör det möjligt att klassificera projekt från både lärare och studenter: psykopedagogiska studier, studier om utveckling och användning av teknik, sociokulturella studier och disciplinära studier. Det är ett program som kräver att eleverna ska studera på heltid, att vistas i huvudstadsregionen Monterrey under sina doktorandstudier och att göra en akademisk vistelse i Mexiko eller utomlands med ett universitet där Tecnológico har ett avtal. Det varar åtta terminer eller mindre, beroende på tidigare studier som sökanden har.

nytta

ackrediteringar

  • Detta program har ackrediteringar och erkännanden från nationella och internationella institutioner som:
  • Program ackrediterat av National Graduate Quality Register (PNPC) av CONACYT.
  • Commission of Universities of Association of Schools and Universities of South of the United States (SACS).
  • Tecnológico de Monterrey är ackrediterad av kommissionen för universitet i Föreningen för skolor och universitet i södra USA för att ge professionella grader och akademiska grader av mästare och doktorer. Kontakta College Commission på 1866 Southern Lane, Decatur, Georgia 30033-4097, eller ring (1) 404-679-4500 (1) 404-679-4500, för frågor om Tecnológico de Monterrey ackreditering.
  • National Postgraduate Program in Quality (PNPC) av National Council of Science and Technology (CONACyT).
  • Erkännande av officiell giltighet av sekretariatet för offentlig utbildning i Mexiko.

Jag riktar mig till

Doktorgrad i utbildningsinriktning syftar till:

  • Akademiker på forskarnivå som är intresserade av en karriär som forskare inom ett offentligt eller privat högskolor och / eller forskningscentrum för utbildning eller andra samhällsvetenskap
  • Utbildningsadministratörer vid högskolor som är intresserade av en administrativ karriär i institutioner som kräver en slutförd doktorsexamen från sina administratörer.
  • För närvarande och åtminstone på medellång sikt framtid (de närmaste 50 åren), antalet professorer med doktorsexamen inom utbildningsområdet som Mexiko och andra latinamerikanska länder behöver bara för att säkerställa minsta ackreditering av institutioner som erbjuder examensprogram i Utbildning är sådan att efterfrågan överstiger utbudet mer än 15 gånger. Om alla nuvarande doktorandprogram i utbildningen i Mexiko accepterar eleverna till sin fulla kapacitet, skulle det inte vara möjligt att uppfylla de institutionella kraven i fakulteten för läkarlanden inom utbildning de följande 25 åren. Underskottet för läkare i utbildningen är ännu större i Latinamerika.

Det förväntas att de som deltar i programmet kommer att ha följande attribut:

  • Tillgänglighet att studera heltid i programmet (detta innebär att man bär minst 36 enheter per termin).
  • Tillgänglighet att bo i huvudstaden Monterrey under doktorandstudier.
  • Intellektuell nyfikenhet kring utbildningsfrågor som leder honom att genomföra processer för systematisk förfrågan och generering av ny kunskap.
  • Kritisk och kreativ anda på utbildningsfrågor som leder honom att genomföra innovationsprocesser och kontinuerlig förbättring.
  • Önskar att fungera som agent för förändring på arbetsplatsen där du kommer att utvecklas professionellt.
  • Intresset att slutföra sin doktorsavhandling i någon av de nuvarande forskningslinjer som erbjuds av programmet.
  • Kompetenser i muntlig och skriftlig kommunikation, både på spanska och engelska, tillräckliga för att förstå och producera akademisk information på det språket.
  • Tillgänglighet för att göra en akademisk vistelse i Mexiko eller utomlands, för att få en upplevelse som låter dig veta vad som görs i utbildningsfrågor i andra institutioner, samt att dela med sig av vad som görs i sig själv.

mål

Det allmänna syftet med doktorandprogrammet i utbildningsinriktad innovation är att utbilda forskare som kan ge ny kunskap inom utbildningsområdet. samt utforma, genomföra och utvärdera pedagogiska lösningar på komplexa problem i landet och det moderna samhället.

Linjer för generering och tillämpning av kunskap

Programmet har 4 rader av generering och tillämpning av kunskap som beskrivs nedan:

  • Psykopedagogiska studier
    Denna forskningslinje innefattar studier relaterade till lärande och undervisning i allmänhet. Ur ett pedagogiskt perspektiv innefattar denna rad studier som innefattar läroplanen, kompetensbaserade utbildningsmodeller, instruktionsdesign, användning av olika didaktiska tekniker och metoder samt bland annat pedagogisk utvärdering. Ur ett psykologiskt perspektiv ingår studier som involverar olika kognitiva, affektiva och motivativa processer.


  • Studier om utveckling och användning av teknik
    Denna forskningslinje innefattar studier relaterade till användningen och inverkan av teknik inom utbildning, både personligen och på distans. Vissa ämnen som tas upp i denna forskningslinje är öppen tillgång, digital kompetens, adaptiv inlärning, gammalt lärande, hybridundervisning, fjärrlaboratorier, audiovisuella resurser, MOOCs, augmented reality, elektroniska portföljer och mobila enheter.


  • Disciplina studier i utbildning
    Denna forskningslinje innefattar studier relaterade till läroplanen och undervisningsprocessen i discipliner som matematik, naturvetenskap, teknik, redovisning, företag och engelska bland annat. Några specifika ämnen som behandlas i denna forskningslinje är matematisk modellering, problemlösning, konceptuell förståelse och tekniska tillämpningar för att främja lärandet av dessa discipliner.


  • Sociokulturella studier
    Denna forskningslinje innehåller studier som betonar det sociokulturella sammanhang där utbildningen sker. Den här arbetslinjen innefattar studier som rör specifika kulturer, internationella studier, studier om kunskaps sociala sammansättning, samarbetsnätverk, praktikområden, connectivism, dialog, social integration, multi- och interkulturell, moralisk och etisk, skolvåld och utbildningspolitik bland annat.
Denna skola erbjuder program i:
  • Spansk


Senast uppdaterad October 7, 2018
Varaktighet & Pris
Denna kurs är På campus
Start Date
Startdatum
Aug. 2019
Duration
Varaktighet
4 år
Heltid
Price
Pris
37,300 MXN
Information
Deadline
Locations
Mexiko - Monterrey, Nuevo Leon
Startdatum : Aug. 2019
Sista anmälningsdag Kontakt Skolan
Slutdatum Kontakt Skolan
Dates
Aug. 2019
Mexiko - Monterrey, Nuevo Leon
Sista anmälningsdag Kontakt Skolan
Slutdatum Kontakt Skolan