Doktorand i biologisk mångfald och bevarande

Allmänt

Programbeskrivning

Doktorand inom biologi har en lång tradition vid Universidad de La Laguna . Programmet inom biologisk mångfald och bevarande stöds av konsoliderade linjer och forskargrupper med hög vetenskaplig produktion och utbildningskapacitet. Det erbjuder en bred täckning av doktorandutbildning inom olika områden av biologi, miljö och bevarande, både i mark- och havsområden. Det kommer att bidra till att höja kvalificerad personals anställbarhet inom ett område av socialt intresse, genom professionell utveckling av postdoktorare, utbildning av universitetsundervisning och forskare, samt personal som är inriktad på ledningen. Studien av biologisk mångfald och bevarande är ett av de tre strategiska områdena i ULL (International Excellence Campus-Intercontinental Atlantic Campus-Ministeriet för ekonomi och konkurrenskraft 2010).

Motivering titel

Doktorgrad i biovetenskap och miljö, i utrotning, har för närvarande 74 doktorander inskrivna, alla i doktorsavhandlingsfasen eller i förberedelsefasen för presentationen och försvaret av sina avhandlingar. Under de senaste fem akademiska åren (från 2008-2009 till 2012-2013) i denna doktorsavhandling har 66 doktorsavhandlingar lästs. Doktorgraden i biologi räknades i sitt första giltighetsår (2012-2013) med 11 doktorander inskrivna och ytterligare 12 doktorander har anmält sig till den aktuella kursen 2013-2014, som fortfarande är i färd med att slutföra sin doktorsavhandling. Med tanke på de program som föreslagits av Biologiska Universidad de La Laguna (ULL), som referenser till tidigare erfarenheter av detta universitet vid leverans av doktorsprogram med liknande egenskaper, överväger vi antagandet av 25 doktorander per läsår, att vara 10 av dem de torg som är avsedda för eleverna att deltid, att i fall av att inte vara täckta kunde ockuperas av studenter på heltid. Programmets efterfrågan och intresse stöds av de statistiska uppgifter som motsvarar de tidigare doktorandprogrammen från den sista bienniaen.

Graderna som främst kommer att stödja det föreslagna doktorandprogrammet kommer att vara master i markbunden biologisk mångfald och öns bevarande och marinbiologi: biologisk mångfald och bevarande, kopplad till ULL: s biologiska institution och för närvarande gällande. Åtkomstprofilen är emellertid bredare med tanke på att de discipliner som lärs ut i andra ULL-masters grader eller i utländska eller nationella utländska mästare innefattar ämnen från de forskningslinjer som utgör programmet. I detta sammanhang bör vi lyfta fram de kontinuerliga förfrågningar som mottagits av potentiella doktorander, akademiker av olika grad kopplade till andra spanska universitet eller europeiska eller amerikanska länder och begär information om vår nuvarande doktorsavhandling. Dessa data ger information om den potentiella efterfrågan på doktorandprogrammet som föreslås.

Programmet om biologisk mångfald och bevarande stöds av konsoliderade forskningslinjer och lag, både i mark- och havsområden. Programmet erbjuder ett brett utbud av doktorandutbildning för kandidater i olika grenar av Biologi och miljö. Det kommer att bidra till att främja anställbarheten hos högkvalificerad personal på ett område av socialt intresse, genom professionell utveckling av postdoktorare inom områdena biologisk mångfald och bevarande, utbildning av universitetsundervisning och forskarpersonal samt utbildning av forskare som syftar till administration om frågor som rör bevarande.

Det föreslagna doktorandprogrammet kommer att integreras i den nyskapade doktorsskolan vid Universidad de La Laguna . Som framgår av sin förordning om officiell doktorsexamen kommer ULL att strukturera sin doktorandutbildning i en doktorsskola i enlighet med bestämmelserna i kungligt dekret 99/2011, i syfte att organisera inom ramen för sin tillämpningsområde ledning, doktorandens lärdomar och aktiviteter. Doktorskolan kommer att garantera utvecklingen av sin egen strategi, kopplad till ULL: s forskningsstrategi och, vid behov, av de offentliga forskningsorganisationerna och andra berörda institutioner och institutioner.

Skolan kommer att planera det nödvändiga erbjudandet om aktiviteter som är inbyggda i utbildningen och utvecklingen av doktorander, som utförs antingen av universitetets samarbetspartners och som främjar enheter, med hjälp av externa experter, gästprofessorer eller forskare och garanterar ledarskap inom deras område. och en tillräcklig kritisk massa av doktorander och doktorander.

Studien av biologisk mångfald och bevarande är ett av de tre strategiska områdena i ULL, särskilt i frågor som rör marina ekosystem, enligt vad som framgår av rapporten från Campus of International Excellence (Intercontinental Atlantic Campus), som utbildningsdepartementet gav under 2010, och som inkluderar delprojekt för undervisning och vetenskaplig förbättring och anpassning till EHEA. Förutom ULL: s egna medel har denna doktorand för sina utvecklingsresurser från de andra deltagande centra eller centra som samarbetar kontinuerligt med forskarna som deltar i detta program. De deltagande forskargrupperna har för närvarande 9 aktiva forskningsprojekt finansierade av konkurrenssamtal från nationella offentliga organ och 5 europeiska projekt.

Forskning om bevarande och hantering av biologisk mångfald är för närvarande en fråga om överlevnad, särskilt på ett territorium som Kanarieöarna, där det demografiska trycket är mycket högt. De isolerande miljöerna, och särskilt de av oceaniska öarna, presenterar särskilda egenskaper (isolering, enkla ekologiska samhällen, högt antal endemismar, knapphet eller rovdjurstillstånd, artigheternas ödmjukhet etc.) som gör dem mer mottagliga för olika Hotfaktorer.

Kanarieöarnas markbundna och marina biologisk mångfald är av utomordentligt intresse på nationell och internationell nivå. Kanarieöarna, tillsammans med Madeira och resten av Macaronesias skärgårdar, utgör en intressant plats för forskare från hela världen, och särskilt européer. Speciellt under det senaste årtiondet har forskningsvolymen kring dessa öar tredubblats med samarbete från specialister från hela världen. Detta innebär att forskning inom detta område biologiska vetenskaper inte bara påverkar islandskalan utan också på nationell, europeisk och global nivå, och det finns många referenser för forskarutbildning och doktorsprogram inramade på områden som är jämförbara med dem som är föremål för denna studie. förslag. Bevarandet av den marina och jordiska miljön behöver ett integrerat tillvägagångssätt som kräver både de klassiska disciplinerna och de molekylära och paleobiologiska metoder som hjälper till att katalogisera de olika levande varelserna och deras relationer och känna till deras tidsmässiga och rumsliga fördelning. Dessutom är levande varelser också källor till rikedom, som nya molekyler med flera tillämpningar inom olika områden.

För närvarande, från de offentliga och privata organisationerna, krävs att högkvalificerade tekniker existerar både i fråga om kunskap om den naturliga miljön och dess bevarande: utvärdering, övervakning och återhämtning av hotade arter, restaurering av nedbrytna naturområden, utvärdering av miljöpåverkan, utrotning av exotiska arter, planering av allmän användning i skyddade områden, ekologisk övervakning av skyddade ekosystem. Den beskrivna förteckningen stöder det föreslagna programets livskraft, både när det gäller att nå den kritiska massan av avhandlingen samt det minsta antalet studerade inskrivna.

kompetens

grundläggande

  • CB11 - systematisk förståelse av ett kunskaps- och behärskning av kompetens och forskningsmetoder med anknytning till området.
  • SB12 - Förmåga att tänka, design eller skapa, genomföra och anta en stor process av forskning och skapande.
  • CB13 - Förmåga att bidra till att utvidga gränserna för kunskap genom egen forskning.
  • CB14 - Förmåga att utföra kritisk analys och utvärdering och syntes av nya och komplexa idéer.
  • CB15 - Förmåga att kommunicera med den akademiska och vetenskapliga samfundet och samhället i övrigt om sina kompetensområden på det sätt och språk som vanligen används i internationella vetenskapliga samfundet.
  • CB16 - Förmåga att inom akademiska och yrkesmässiga sammanhang, vetenskapliga, tekniska, sociala, konstnärliga eller kulturella framsteg i ett kunskapsbaserat samhälle.

Kompetens och personliga färdigheter

  • CA01 - Navigera våra sammanhang där det finns lite specifik information.
  • CA02 - Hitta de viktigaste frågorna som måste besvaras för att lösa ett komplext problem.
  • CA03 - att designa, skapa, utveckla och lansera nya och innovativa projekt inom sitt område av expertis.
  • CA04 - Arbete i utrustning och självständigt i en internationell eller tvärvetenskapligt sammanhang.
  • CA05 - integrera kunskap, hantera komplexitet och formulera bedömningar med begränsad information.
  • CA06 - Kritik och försvar av intellektuella lösningar.

utbildningsverksamhet

  • Delta i seminarier Forskning
  • Inlämning av seminariet
  • Stöd till nationella eller internationella konferenser
  • Mobilitet (stanna i andra forskningscentrum)

forskningsområden

Forskningslinje: Biologisk mångfald och bevarande i jordens miljö

sublinjer

  1. Systematik, biogeografi och utveckling av leddjur.
  2. Ekologi och biogeografi av öar.
  3. Bevarande och biogeografi i växter.
  4. Jordmikrobiologi: bakteriell mångfald och dess bioteknikpotential.
  5. Växtekofysiologi.
  6. Ekologi och evolution på öar.
  7. Nedbrytning och bevarande av mark.
  8. Jord- och vattenresurser.
  9. Skogsdynamik i isländska skogar.
  10. Mänskliga patogena mikroorganismer: genomisk och genetisk karakterisering.
  11. Regenerering av det centrala nervsystemet: visuellt sätt för reptiler och råtta.
  12. De oceaniska öarnas geologi: Kanarieöarna.
  13. Genetisk variabilitet

Forskningslinje: Biologisk mångfald och bevarande i marina miljön

Forskningsunderrubriker

  1. Biodiversitet och marin ekologi på Kanarieöarna och Macaronesia.
  2. Phytobenthos: Sammansättning, struktur och förändringar.
  3. Mänskliga effekter på marina ekosystem.
  4. Fysiologi av näring, reproduktion och stress i arter av intresse för europeiskt vattenbruk.
  5. Genomics av ​​marina mikroorganismer.
  6. Genetisk variabilitet

inträdes~~POS=TRUNC kriterier~~POS=HEADCOMP

Som inkomstprofil rekommenderas att de har följande egenskaper: (1) Kunskap om biologisk mångfald och bevarande, (2) Observationskapacitet och analys av data om biologisk mångfald, (3) Möjlighet att söka och använda gemensamma informationskällor i dessa (4) Kreativ och innovativ kapacitet, (5) Muntlig och skriftlig överföringskapacitet, (6) Lätt att förstå och använda ny teknik inom området biologisk mångfald och bevarande, (7) Kunskaper om främmande språk Att få tillgång till informationskällor och kunna presentera och diskutera arbete i vetenskapliga möten, (8) Möjlighet att arbeta individuellt och kollektivt, och (9) Kritisk mening och självkritik. Generellt rekommenderas att de har förvärvat färdigheter som gör det möjligt för dem att utföra sitt forskningsarbete i någon av programmets forskningslinjer, så att de rekommenderade behörighetsgraderna är Biologi, Miljövetenskap, Marinvetenskap eller relaterad. Det anses lämpligt att eleverna har en lägsta nivå på engelska B1, enligt europeiska parametrar.

I händelse av att efterfrågan överstiger studentens gräns som fastställs årligen för programmet, kommer de urvalskriterier som ska användas följande:

  • Akademisk post i kandidat- och magisterexamen, före doktorsavhandling (80%)
  • Forskningserfarenhet eller andra meriter relaterade till forskning (10%)
  • Referensrapport av en professor i en forskningslinje i programmet (10%)

Dessutom, när akademikommittén kräver det, kan en personlig intervju hållas med sökandena för att ge mer information till urvalsprocessen.

Utvärderingskriterierna för denna intervju kommer att vara:

  • Kunskap om doktorandprogrammet (25%)
  • Doktorandens intresse för sina forskningslinjer och sammanhanget i intervjun med referensrapporten (er) som levereras (50%)
  • Fördjupning, motivation och personligt engagemang för kandidaten att slutföra sitt uppsatsprojekt (25%)

Den som ansvarar för valet av framtida doktorander kommer att vara akademiska kommittén för doktorandprogrammet för biologisk mångfald och bevarande.

När det gäller studenter med särskilda utbildningsbehov som härrör från funktionshinder, kommer ULLs lämpliga stöd- och rådgivningstjänster att användas för att bedöma behovet av möjliga läroplaner, färdvägar eller alternativa studier. ULL, genom vice rektoratet för studenter och välfärdstjänster, har sedan 1999 utvecklat ett handlingsprogram för studenter med funktionshinder (PAED). Syftet med detta program är att garantera lika möjligheter och främja integrationen av studenter med specifika utbildningsbehov. EL PAED, genom direkt och personlig uppmärksamhet, främjar konkreta åtgärder för att integrera dessa studenter i en öppen och tillgänglig miljö. PAED upprätthåller en stabil struktur av stöd genom samtal. Genom personliga intervjuer är behoven känd och individuella handlingsplaner utformade, lärare informeras om svårigheterna och råd och tekniskt stöd erbjuds. Tre program är för närvarande på väg, en för att stödja elever med auditivt underskott (teckenspråk), en annan om transport för studenter med rörelsemässiga underskott och en annan för att anpassa utbildningsmiljön

När det gäller deltidsstuderande måste det anges i ansökan om upptagande, eller när det är tillåtet, när några av de omständigheter som nämns nedan och tillåter erkännande av detta villkor, utan att det påverkar bestämmelserna i Permanens etablerad av ULL:

a) Arbeta och dokumentera ackrediterar anställningsförhållandet.

b) påverkas av en fysisk eller sensorisk funktionsnedsättning som bestämmer behovet av att studera deltid

c) Att göra specialutbildning i detta eller annat universitet med deltid engagemang

d) Har status som främst vårdgivare för vårdnadshavare eller har barn under 3 år beroende av dem

e) vara en konkurrenskraftig idrottare på hög nivå

f) Övriga villkor av en familj eller social natur som är vederbörligen motiverade. För alla dessa fall behöver du certifikatet som ackrediterar dig. Erkännandet av status för student med deltid engagemang kommer att granskas och ratificeras årligen. Under alla omständigheter kan studenten begära att modifikationen av engagemang förändras under programmets utveckling. På samma sätt förlorar studenter som, under programmets utveckling, det villkor för vilket de beviljades deltidsanställning kommer automatiskt att bli heltidsstudenter.

Senast uppdaterad Mar 2020

Om skolan

La Universidad de La Laguna ha ejercido una importante función de liderazgo educativo, científico y cultural en Canarias durante sus dos siglos de historia, impulsando el progreso de nuestra comunidad ... Läs mer

La Universidad de La Laguna ha ejercido una importante función de liderazgo educativo, científico y cultural en Canarias durante sus dos siglos de historia, impulsando el progreso de nuestra comunidad y contribuyendo decisivamente a su modernización. Läs mindre
Santa Cruz de Tenerife