Forskningsexamina (MPhil/PhD) i antropologi och sociologi
SOAS University of London
Nyckelinformation
Campus läge
London, Storbritannien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
4 år
Takt
Heltid, Deltid
Studieavgifter
GBP 4 670 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* heltidsavgifter per läsår: UK/EU £4 670; Utomlands 20 800 £. Deltidsavgifter per läsår: Storbritannien/EU £2 335; Utomlands 10 400 £
Introduktion
Närvarosätt: Heltid eller deltid
En majoritet av våra doktorander har påbörjat en akademisk karriär, tagit upp lektorskap vid universitet i Storbritannien såväl som utomlands, eller utövar sina intressen vidare genom postdoktorala stipendier och andra forskningsbaserade tjänster.
Samtidigt har SOAS antropologi gått vidare till en rad yrken inom social- och marknadsforskning, utvecklingsorganisationer hemma och utomlands, internationell och nationell regering och politik, kulturarv och museitjänster, journalistik och rådgivning tjänster av många slag.
Socialantropologi anses allmänt av arbetsgivare som utmärkt utbildning, som utrustar innehavare av examen med en rad eftertraktade färdigheter. MPhil / PhD erbjuder akademiker möjligheten att förbättra sina kvalitativa forskningsfärdigheter och föra fram sin expertis inom sitt valda studieområde. På så sätt utrustade är de värdefulla inte bara för att generera den empiriska data som krävs för att nå vissa beslut utan också för att tillhandahålla de nödvändiga kritiska verktygen som gör det möjligt för organisationer att förnya och möta utmaningarna i en snabbt föränderlig värld.
SOAS PhD i socialantropologi erkänns av ESRC som både en +3- och 1+3-kurs.
Galleri
Antagningar
Läroplan
Forskning Pathways
Det finns flera möjliga forsknings Pathways tillgängliga för forskarstudenter på institutionen. Dessa är:
- +3 Pathway
- 1+3 Pathway
- 2+3 Pathway
- Den +4 Pathway
+3 Pathway är vår standard MPhil/PhD Pathway lämplig för kandidater med en befintlig masterexamen i antropologi. Kandidater är initialt registrerade som MPhil-studenter. För heltidsstudenter omfattar det första året av registreringen forskningsmetoder utbildning och projektutveckling, som kulminerar i en uppgradering till doktorandregistrering. Med förbehåll för framgångsrik uppgradering ägnas det andra året i allmänhet åt att utföra fältarbete. Det tredje året går åt till att skriva upp.
1+3 Pathway omfattar ett år på vårt ESRC-erkända MRes socialantropologiprogram följt av tre år på MPhil/PhD-programmet. Denna Pathway är lämplig för kandidater med en grundexamen i antropologi men ingen utbildning på masternivå inom disciplinen. Avhandlingen för MRes socialantropologi utgör grunden för den forskningsrapport och fältarbete som krävs för att uppgradera från MPhil till PhD-status. Följaktligen sker uppgraderingsprocessen i allmänhet tidigt under det första året av +3-delen av Pathway och studenten kan förvänta sig att lämna för fältarbete efter ungefär en termin.
2+3 Pathway är avsedd för dem med en grundexamen i antropologi men som behöver ytterligare intensiv utbildning i ett särskilt afrikanskt eller asiatiskt språk för att kunna utföra fältarbete. Det omfattar tvååriga MRes socialantropologi och intensivt språk, följt av tre år på MPhil/PhD-programmet. Som med 1+3 Pathway kan kandidater uppgradera och påbörja fältarbete tidigare under det första året av MPhil/PhD-registrering än studenter på standard +3 Pathway .
+4 Pathway är avsedd för studenter med en befintlig masterexamen i antropologi som behöver ytterligare intensiv språkträning för att kunna utföra fältarbete. Pathway omfattar en tvåårig utbildningsperiod för fältarbete, inklusive intensiv språkträning, och möjligheten, där så är lämpligt, för korta bekantskapsbesök före fältarbete på förväntade fältarbeten och/eller språkträning på plats. Kandidater förväntas uppgradera till doktorandstatus i början av deras andra registreringsår.
Ovanstående beskrivningar baseras på heltidsanmälan. Var och en av dessa Pathways är också tillgänglig på deltid (t.ex. +3 Pathway kan tas på deltid under sex år). Studenter på var och en av dessa Pathways kan också vara berättigade att ansöka om ytterligare ett år för att skriva upp till en reducerad avgiftsnivå på statusen "fortsättning".
Som beskrivits ovan är förväntningarna att kandidater till ovanstående forskarexamen Pathways redan kommer att ha utbildning i antropologi på grund- eller forskarnivå (beroende på Pathway ). Vi inser dock att vissa kandidater kan ha antropologisk utbildning utan en formell examen i antropologi. Blivande studenter bör kontakta doktorandstudierektorn för att diskutera sina särskilda omständigheter. Om kandidater inte har tillräcklig antropologisk grund, kan de rekommenderas att först ta ett av våra undervisade MA-program (i stället för MA i antropologiska forskningsmetoder) för att kvalificera sig för +3 eller +4 MPhil/PhD Pathways .
Strukturera
Under det första året utses varje MPhil-student en forskningskommitté på tre personer bestående av en huvudhandledare, en andra handledare och forskningshandledaren. MPhil-studenter deltar i det veckovisa forskarutbildningsseminariet och kursen Forskningsmetoder, och de tar relevant språkträning. MPhil-studenter kan också behöva ta ytterligare regionala, tematiska eller teorikurser relaterade till deras valda specialisering. Efter framgångsrikt slutförande av en forskningsrapport på 20 000 ord och fältarbete, uppgraderas MPhil-studenter till doktorandstatus och påbörjar fältarbete. Fältarbetserfarenheten utgör grunden för en 100 000-ords avhandling som ska visa på originellt tänkande och ge ett betydande bidrag till disciplinen. Under post-fieldwork-perioden deltar doktorander i det veckovisa post-fieldwork-seminariet och får möjlighet att presentera sitt pågående arbete. MPhil och doktorander uppmuntras att delta i de olika seminarier och workshops som äger rum över hela skolan.
Obligatoriska kurser
Studenter som tar en doktorsexamen har några krav under sitt första år. De måste gå kursen Research Methods in Anthropology (15Cr) 15PANH091 och delta i forskarutbildningsseminariet varje vecka. De förväntas delta i evenemang i avdelningsseminarieserien (annonseras varje vecka). De måste skriva en forskningsrapport och fältarbete. De måste skicka in ett etikformulär. De kommer att träffa sina handledare med jämna mellanrum. Generellt kommer detta att vara varannan vecka för heltidsstuderande, men det kan vara lämpligt att träffas mer eller mindre ofta i olika stadier. Vissa handledare kan be doktorander att ta ytterligare moduler under det första året av sin doktorsexamen.
- Forskningsmetoder i antropologi (15 hp)
Alla studenter som är inskrivna i sitt första år av en MPhil/PhD måste gå och godkänna kursen, det vill säga godkänna kursbedömningen för denna kurs och den kompletterande kursen om kvantitativa metoder.
Statistiska metoder för forskning – Samhällsvetenskap
MPhil-studenter uppmuntras starkt att slutföra en icke-kredit-onlinemodul, Statistiska metoder för forskning - Samhällsvetenskap som drivs av Epigeum.
Forskarutbildningsseminarium
Syftet med detta seminarium är att hjälpa studenter att förbereda sig för sin uppgradering genom att tänka igenom vad ett antropologiskt forskningsprojekt ska handla om. Seminariet har också det övergripande målet att stödja studenterna i att förbereda deras uppgraderingsdokument, fältarbetsplan och etikgranskning. Den består av studenters presentationer, övningar i verkstadsstil och inbjudna föredrag av såväl personal som återkommande doktorander. Under termin 1 kommer studenterna att introducera sitt forskningsämne och beskriva målen för sin doktorandforskning genom samarbete med sina kollegor. I dessa presentationer förväntas eleverna engagera sig i det material de läser eller tittar på i syfte att diskutera skriv- och presentationsteknikerna. Frågor att överväga inkluderar: vad gör bra etnografi? Vad är ett effektivt sätt att organisera och föra argument? Vilka är gränserna för etnografi, och hur har de förändrats och fortsätter att förändras? Studentpresentationer under termin 2 fokuserar på etikfrågor och det praktiska och valen i fältarbetet.
Förutom att stödja det skriftliga arbete studenter gör och de idéer de utforskar i sina individuella sessioner med handledare, syftar forskarutbildningsseminarierna också till att introducera och finslipa överförbara färdigheter. Dessa inkluderar förmågan att komponera och kommunicera både korta och mer ihållande seminariepresentationer, förmågan att bedöma etnografiskt skrivande och varandras arbete på ett produktivt sätt; och förmåga att bidra till diskussioner och kunskapsskapande som medlem i en grupp. Seminariet är ett viktigt forum för studenter att känna igen, diskutera och utvärdera konkurrerande teoretiska positioner och förhållningssätt och att överväga olika former, tekniker och stilar för etnografisk (re-)presentation och kommunikation. Alla sådana aspekter syftar till att bidra till den intellektuella och organisatoriska utvecklingen av uppgraderingsrapporten.
Andra obligatoriska kurser
Vissa forskarstuderande på första året kan behöva registrera sig för specifika kurser och de måste slutföra de kurser som läraren bestämt. Detta kommer att ha angetts i deras antagningsbrev till forskningsprogrammet. Om du faller inom denna kategori kommer din handledare att påminna dig om ditt engagemang och följa dina framsteg på kursen, liksom doktorandstudierektorn och chefen för forskarskolan.
Utbildningsbehovsanalys
Alla studenter genomför en årlig utbildningsbehovsanalys i slutet av oktober, via PhD Manager. TNA är ett samtal mellan en doktorand och deras huvudhandledare i början av varje läsår, där båda parter identifierar kompetensområden som behöver vidareutvecklas och gör prioriterade handlingsplaner från det året.
PhD Manager
Doktorander använder PhD Manager för att spela in och begära en mängd olika saker, handledare bör kunna ge stöd om du har några problem; men om de inte kan hjälpa till, bör forskarskolan också kunna hjälpa till.
Forskningsrapport och fältarbetesförslag
Under ditt första år, som en del av din examen, kommer du att skriva en forskningsrapport och ett fältarbete på 20 000 ord om ett ämne som du har valt och kommit överens med din handledare om. Detta ska ske i början av termin 3 av ditt första år och eventuella sena inlämningar måste stödjas av din handledare och godkännas av forskningshandledaren. Alla studenter förväntas lämna in denna rapport och examineras i en viva voce i slutet av termin 3. Sena inlämningar kan kräva förseningar i tentamen och en försening av uppgraderingen från MPhil till PhD-status. Ingen elev beviljas tillstånd att lämna för fältarbete förrän de har examinerats och beslut om uppgradering har fattats.
Avhandling
Under ditt andra år förväntas du normalt göra tolv månaders fältarbete baserat på ditt fältarbetesförslag. Önskemål om längre fältarbete ska godkännas av forskarskolans rektor och stödjas av din handledare. När du kommer tillbaka från fältet förväntas du börja arbeta med din doktorsavhandling på 100 000 ord. Denna avhandling måste följa University of London Regulations for Anthropology Degrees.
Deltidsstudenter
Om du är deltid måste du, som alla förstaårsforskare, träffa din handledare i början av läsåret för att komma överens om dina utbildningsbehov och definiera lämpligt sätt för handledningskontakt. Det rekommenderas normalt att du tar kursen Etnografiska forskningsmetoder under ditt första år, och du förväntas delta i forskarutbildningsseminarierna under ditt andra år. Under terminen kommer handledningen att ske i form av en blandning av personliga möten och e-postkontakt; ansikte mot ansikte tillsyn tenderar att ske under jul, påsk eller sommarlov.
Flertalet institutionsseminarier, och många ämnesbaserade seminarier, hålls under hela veckan och på kvällarna. Tillgång till bibliotek och datorfaciliteter är möjlig under normala öppettider. Formell undervisning och en ökande mängd ämnesbaserat forskningsmaterial är tillgängliga via elektroniska resurser tillgängliga via bibliotekets internetanslutning (inklusive ett växande antal specialiserade sökmotorer per ämne/region).
Seminarier
Mångfalden av seminarier som du skulle vilja delta på i SOAS och i hela London är enorm, och du måste vara selektiv. Antropologiska institutionsseminariet träffas på onsdag eftermiddag och är en avgörande del av det gemensamma intellektuella livet för personal och doktorander. Alla förstaårsstudenter förväntas närvara. Inbjudna talare kommer att presentera pågående arbete, varav mycket bör ligga i framkanten av antropologisk forskning. Det finns också ett regelbundet PhD Post-Fieldwork Seminarium som ges av studenter som återvänder från fältarbete. Även om detta seminarium främst riktar sig till studenter efter fältarbete (och alla studenter efter fältarbete i bostad förväntas delta regelbundet), uppmuntras MPhil-studenter starkt att delta och delta i diskussionen.
SOAS är värd för en mängd olika offentliga föreläsningar, konferenser och seminarier som annonseras tydligt på evenemangssidan SOAS . SOAS personal tillhör vanligtvis en akademisk avdelning och ett regionalt centrum (en del tillhör också specialcentrer). Om du har ett regionalt intresse, se till att tidigt under året hitta relevant Regional Center där du hittar en informationstavla som visar kommande möten. Vissa regioncentra ger också ut ett nyhetsbrev.
Utanför SOAS kanske du vill utforska faciliteterna vid University of London. LSE, University College och Goldsmiths College har betydande antropologiska avdelningar och anordnar också seminarier varje vecka. Vissa av er kanske har speciella intressen som gör det värt att söka upp London University colleges som sysslar med högre studier i medicin, juridik, utbildning etc. Möjligheterna är för omfattande och varierande för att specificera här; om du har särskilda intressen, fråga en anställd som delar din entusiasm.
Du kan också överväga att ta ut ett Junior Fellowship från Royal Anthropological Institute (RAI) som kommer att inkludera en tidskriftsprenumeration på Journal of the Royal Anthropological Institute och Anthropology Today. Medlemskapet inkluderar även tillgång till RAI-biblioteket som ligger i British Museum, som också är värd för seminarier och filmvisningar.
Andra och tredje året (och därefter)
Det andra året av doktorsexamen innebär fältarbete och det tredje året innebär att skriva upp (100 000 ord). Under det tredje året förväntas du träffa din handledare ungefär en gång i månaden. Som post-fieldwork-student förväntas du även hålla två seminariepresentationer i post-fieldwork-seminariet under det tredje året av din studiekurs. Detta är ett tillfälle att få feedback på ditt arbete från andra medlemmar på institutionen samt från dina doktorander. Syftet med det tredje året är att hjälpa dig att slutföra arbetet eller ta fram en stor del av ett första utkast till avhandlingen. Många studenter söker då det fjärde studieåret eller fortsättningen. Alla förändringar i status ska stödjas av din handledare och godkännas av forskarutbildningsledaren och forskarskolan. Under uppskrivningsperioden kan din handledare uppmuntra dig att delta i konferenser och presentera uppsatser utanför SOAS . Under det sista året du skriver avhandlingen bör du också börja fundera på postdoktoralt arbete och söka stipendier och platsannonser. Normalt kommer din handledare att vägleda dig i att förbereda dina ansökningar, men det är ditt ansvar att identifiera möjligheter och hålla ansökningstiden.
Viktigt meddelande
Informationen på programsidan speglar den tänkta programstrukturen mot den givna akademiska sessionen.
Karriärmöjligheter
Pathways
Det finns flera möjliga Pathways tillgängliga för forskarstuderande vid institutionen. Dessa är:
- Den 3 Pathway
- 1 3 Pathway
- 2 2 Pathway
- Den 4 Pathway
+3 Pathway är vår standard MPhil/PhD Pathway lämplig för kandidater med en befintlig masterexamen i antropologi. Kandidater är initialt registrerade som MPhil-studenter. För heltidsstudenter omfattar det första året av registreringen forskningsmetoder utbildning och projektutveckling, som kulminerar i en uppgradering till doktorandregistrering. Med förbehåll för framgångsrik uppgradering ägnas det andra året i allmänhet åt att utföra fältarbete. Det tredje året går åt till att skriva upp.
1+3 Pathway innebär ett år på vårt ESRC-erkända MA Anthropological Research Methods-program följt av tre år på MPhil/PhD-programmet. Denna Pathway är lämplig för kandidater med en grundexamen i antropologi men ingen utbildning på masternivå inom disciplinen. Avhandlingen för MA Anthropological Research Methods utgör grunden för den forskningsrapport och fältarbete som krävs för att uppgradera från MPhil till PhD-status. Följaktligen sker uppgraderingsprocessen i allmänhet tidigt under det första året av +3-delen av Pathway och studenten kan förvänta sig att lämna för fältarbete efter ungefär en termin.
2+3 Pathway är avsedd för dem med en grundexamen i antropologi men som behöver ytterligare intensiv utbildning i ett utsett afrikanskt eller asiatiskt språk för att kunna utföra fältarbete. Den omfattar den tvååriga MA Antropologiska forskningsmetoder och intensivt språk, följt av tre år på MPhil/PhD-programmet. Som med 1+3 Pathway , kan kandidater uppgradera och påbörja fältarbete tidigare under det första året av MPhil/PhD-registrering än studenter på standarden +3 Pathway .
+4 Pathway är avsedd för studenter med en befintlig masterexamen i antropologi som behöver ytterligare intensiv språkträning för att kunna utföra fältarbete. Pathway består av en tvåårig utbildningsperiod för fältarbete, inklusive intensiv språkträning, och möjligheten, där så är lämpligt, för korta bekantskapsbesök före fältarbete på förväntade fältarbeten och/eller språkträning på plats. Kandidater förväntas uppgradera till doktorandstatus i början av deras andra registreringsår.
Ovanstående beskrivningar baseras på heltidsanmälan. Var och en av dessa Pathways är också tillgängliga på deltid (t.ex. kan +3- Pathway tas på deltid under sex år). Studenter på var och en av dessa Pathways kan också vara berättigade att ansöka om ytterligare ett år för att skriva upp till reducerad avgiftsnivå på "fortsättningsstatus".
Som beskrivits ovan är förväntningarna att kandidater för ovanstående forskarutbildning Pathways redan har utbildning i antropologi på grund- eller forskarnivå (beroende på Pathway ). Vi inser dock att vissa kandidater kan ha antropologisk utbildning utan en formell examen i antropologi. Blivande studenter bör kontakta forskarhandledaren för att diskutera deras särskilda omständigheter. Om kandidater inte har tillräckligt med antropologisk grund, kan de rådas först att ta ett av våra utbildade MA-program (snarare än MA i antropologiska forskningsmetoder) för att kvalificera sig för 3 eller 4 MPhil / PhD- Pathways .
English Language Requirements
Certifiera din engelska kunskap med Duolingo English Test! DET är ett bekvämt, snabbt och prisvärt engelska onlinetest som accepteras av över 4 000 universitet (som det här) runt om i världen.