Doktorsexamen i samtida kommunikation och information
Universidade Santiago de Compostela
Nyckelinformation
Campus läge
Santiago de Compostela, Spanien
språk
Spanska, Galiciska
Studieformat
På Campus
Varaktighet
3 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 200 / per year
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Oct 2024
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Doktorsexamen i samtida kommunikation och information erbjuder universitetsutbildning med hög specialiseringsnivå för att tillgodose de akademiska och vetenskapliga behoven som härrör från de olika forskningslinjerna relaterade till journalistik och audiovisuell kommunikation.
Huvudsyftet med detta doktorsexamen är att garantera lärande som uppfyller kraven från studenter som har avslutat examen i journalistik eller audiovisuell kommunikation, och även i andra grader, främst samhällsvetenskap, och som vill fortsätta sin forskarutbildning. Det är ett program som erbjuder flera specialiseringsalternativ genom redan konsoliderade arbetslinjer, som utforskar språken och de informativa och kommunikativa möjligheterna för olika format och support. Det är engagerat i högkvalificerad utbildning och kunskap kopplat till permanent vetenskapligt utbyte genom de avtal som finns med ledande europeiska och amerikanska universitet, som redan samarbetar med de forskargrupper som deltar i doktorandprogrammet.
forskningsområden
- Audiovisuella studior. Diskurser, föremål och ämnen för audiovisuell kommunikation
- ny media. Förvandlings- och förändringsprocesser inom kommunikation och journalistik
- Medborgarskap och kommunikation. Kommunikation och utveckling
Galleri
Idealiska studenter
De kommer att kunna komma åt, utan att behöva ta ytterligare utbildning:
- Studenter från officiella magisterexamen med forskningsresultat som erbjuder exklusivt innehåll inom journalistik, audiovisuell kommunikation och reklam och PR.
- Studenter med DEA-examen som erhållits genom de specifika programmen för audiovisuell kommunikation, journalistik eller reklam och PR.
- Studenter med relaterade examina: Alla magisterexamen med forskningsresultat inom det breda området samhällsvetenskap kommer att betraktas som en relaterad grad, förutom de som är specifika för journalistik, audiovisuell kommunikation eller reklam och PR.
Utländska studenter:
Utexaminerade kommer att kunna få tillgång till den enligt utländska utbildningssystem, utan behov av godkännande, efter verifiering av universitetet att den ackrediterar en utbildningsnivå som motsvarar den för den officiella spanska universitetsmasterexamen och att den berättigar det land som utfärdar examen till tillgången till doktorandstudier. Denna antagning kommer inte i något fall att innebära homologering av den tidigare examen som innehas av den intresserade parten eller dess erkännande för andra ändamål än tillgång till forskarutbildning.
Antagningar
Läroplan
utbildningsverksamhet
- Kvalitativt forskningsmetodseminarium E3021A01
- Kvantitativt forskningsmetodseminarium E3021A02
- Seminarium om forskningsmetoder tillämpade på kommunikation E3021A03
- Spridning av vetenskapliga resultat E3021A04
Träning kompletterar
- Dokumentation. Datahantering och visualisering. P3382101
- Journalistisk innovation: nya format, produkter och stöd P3382103
- Kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder P3382201
- Kommunikation i demokratilaboratoriet P3382204
- Journalistik och kommunikation i nätverkssamhället P3382206
- Idéskapande, kreativitet och berättande P3382207
- Produktion, värdering och tillbyggnad P3382209
- Produkter fokuserade på publiken P3382210
- Kulturprodukter i nätverkssamhällets kommunikativa ekosystem P3382212
- Utfrågningar och informationsstrategier P3382214
När det gäller andra typer av profiler som skiljer sig från de tidigare, kommer den akademiska kommittén att fastställa kravet på att klara specifika kommunikationsutbildningskomplement som kan väljas från innehållet i Master i journalistik och kommunikation: Nya trender inom produktion, ledning och spridning av kunskap som erbjuds av USC.
Akademiska kommittén kommer att utvärdera varje fall individuellt för att fastställa skyldigheten att ta en kompletterande utbildningsresa genom att passera specifika kommunikationsämnen (högst 15 ECTS) som kan väljas från det erbjudande som avses i Master i journalistik och kommunikation: Nya trender i produktion, ledning och spridning av kunskap som erbjuds vid USC. Denna beslutsamhet kommer att fastställas från minnet av den ursprungliga utbildningen (Master eller DEA), såväl som ämnena för dessa program som tas av varje student, med särskild uppmärksamhet på de färdigheter som de sökande förvärvat i specifika ämnen inom kommunikationsområdet.
Programresultat
Huvudsyftet med denna doktorsexamen är att garantera ett lärande som uppfyller kraven från studenter som avlagt en examen i journalistik eller audiovisuell kommunikation, och även i andra examina, främst inom samhällsvetenskap, och som vill fortsätta sin forskarutbildning.